S-a ajuns la 500 semnături
Către: Banca Naționala a României si băncilor comerciale din Romania
Acces simplificat pentru ucraineni cu protecție temporară la sistemul bancar românesc
Stimați reprezentanți ai Băncii Naționale a României și ai băncilor comerciale,
Printre punctele importante ale reglementărilor Directivei privind protecția temporară a UE, considerăm esențiale drepturile stabilite pentru beneficiarii protecției temporare, cum ar fi:
accesul la asigurări sociale sau la mijloace de subzistență, în caz de necesitate;
accesul la servicii bancare, de exemplu, deschiderea unui cont bancar de bază;
Astfel, bazându-ne pe cele menționate anterior, observăm că un cetățean ucrainean aflat sub protecția temporară a UE are acces la asigurări sociale și la mijloace de subzistență, în caz de necesitate, precum și la servicii bancare, cel puțin deschiderea unui cont bancar de bază pe care se va efectua plata acestui ajutor social.
Din păcate, un număr mare dintre refugiații noștri ucraineni s-au confruntat cu probleme neprevăzute în primirea asistenței sociale în conturile lor bancare, ceea ce încalcă clar drepturile proclamate de Directiva privind protecția temporară a UE.
În prezent, conturile bancare sau cardurile bancare ale peste 1000 de persoane în diferite bănci românești au fost blocate fără avertisment și în mod unilateral, la inițiativa băncii.
De asemenea, aproximativ 90% dintre ucrainenii care solicită deschiderea unui cont bancar de bază în băncile din România pentru a primi salarii și alocații sunt refuzați.
Exemple:
Pachetul standard de documente solicitat de majoritatea băncilor din România: pașaport internațional, protecție temporară, contract de închiriere pentru o locuință în România, cod fiscal ucrainean;
Banca BRD solicită permisiunea de muncă pentru deschiderea unui cont de către ucraineni, în timp ce nu acceptă protecția temporară ca document care să ateste dreptul ucraineanului de a lucra în România;
Refuzul de a deschide un cont bancar pe baza faptului că persoana are cetățenie ucraineană și este considerată, potrivit angajaților băncii, un client potențial periculos (OTP bank, Alfa bank, Raiffeisen Bank);
Refuzuri frecvente din partea BCR și Banca Transilvania, care nu doresc să colaboreze cu ucrainenii din teritoriile ocupate sau care au fost ocupate în trecut (un număr mare de refuzuri pentru persoanele cu rezidență în Donețk, Crimeea și Herson);
Banca ING refuză ucrainenilor deblocarea conturilor sau deschiderea de noi conturi (multe cazuri în orașul Constanța, România). De asemenea, pe aceste carduri ING erau bani, dar banca a răspuns că oamenii nu pot nici măcar să retragă acești bani.
Banca UniCredit a blocat conturile ucrainenilor fără avertizare. Pe conturi, oamenii mai au încă bani, iar dreptul lor de a utiliza acești bani este încălcat. Motivația și răspunsul băncii a fost următorul: ucrainenilor le-a expirat termenul documentului de protecție temporară a UE, motiv pentru care banca v-a blocat contul (vă rog să luați în considerare faptul că protecția temporară a ucrainenilor a fost prelungită oficial până la 04.03.2025).
Astfel, mii de persoane și-au pierdut dreptul la acces la salariu și la asigurări sociale, prevăzut de Directiva privind protecția temporară a UE.
Din cele expuse mai sus rezultă că ucrainenii sunt privați de dreptul lor de a primi și de a dispune liber de asistența socială și de banii lor legal câștigați pe teritoriul României.
Pe baza acestor considerente, vă rugăm:
Să manifestați sprijin și să ajutați prin eforturi comune la restabilirea drepturilor încălcate ale ucrainenilor;
Referindu-ne la baza legislativă menționată mai sus, și anume conform preambulului Directivei Consiliului 2001/55/EC din 20 iulie 2001, statele membre au dreptul de a introduce sau de a menține dispoziții mai favorabile pentru persoanele care beneficiază de protecție temporară în cazul unui flux masiv de persoane deplasate, să faciliteze accesul ucrainenilor la sistemul bancar românesc, prin introducerea unor reguli și condiții clare, loiale și realizabile de către ucraineni pentru deschiderea unui cont bancar;
Pe baza primelor două puncte solicitate, să publicați oficial aceste cerințe și condiții pentru deschiderea unui cont bancar pentru ucraineni pe site-ul oficial al statului România sau pe site-ul oficial al Băncii Naționale a României, astfel încât refugiații ucraineni să poată avea acces neîngrădit la informații despre drepturile lor.
Printre punctele importante ale reglementărilor Directivei privind protecția temporară a UE, considerăm esențiale drepturile stabilite pentru beneficiarii protecției temporare, cum ar fi:
accesul la asigurări sociale sau la mijloace de subzistență, în caz de necesitate;
accesul la servicii bancare, de exemplu, deschiderea unui cont bancar de bază;
Astfel, bazându-ne pe cele menționate anterior, observăm că un cetățean ucrainean aflat sub protecția temporară a UE are acces la asigurări sociale și la mijloace de subzistență, în caz de necesitate, precum și la servicii bancare, cel puțin deschiderea unui cont bancar de bază pe care se va efectua plata acestui ajutor social.
Din păcate, un număr mare dintre refugiații noștri ucraineni s-au confruntat cu probleme neprevăzute în primirea asistenței sociale în conturile lor bancare, ceea ce încalcă clar drepturile proclamate de Directiva privind protecția temporară a UE.
În prezent, conturile bancare sau cardurile bancare ale peste 1000 de persoane în diferite bănci românești au fost blocate fără avertisment și în mod unilateral, la inițiativa băncii.
De asemenea, aproximativ 90% dintre ucrainenii care solicită deschiderea unui cont bancar de bază în băncile din România pentru a primi salarii și alocații sunt refuzați.
Exemple:
Pachetul standard de documente solicitat de majoritatea băncilor din România: pașaport internațional, protecție temporară, contract de închiriere pentru o locuință în România, cod fiscal ucrainean;
Banca BRD solicită permisiunea de muncă pentru deschiderea unui cont de către ucraineni, în timp ce nu acceptă protecția temporară ca document care să ateste dreptul ucraineanului de a lucra în România;
Refuzul de a deschide un cont bancar pe baza faptului că persoana are cetățenie ucraineană și este considerată, potrivit angajaților băncii, un client potențial periculos (OTP bank, Alfa bank, Raiffeisen Bank);
Refuzuri frecvente din partea BCR și Banca Transilvania, care nu doresc să colaboreze cu ucrainenii din teritoriile ocupate sau care au fost ocupate în trecut (un număr mare de refuzuri pentru persoanele cu rezidență în Donețk, Crimeea și Herson);
Banca ING refuză ucrainenilor deblocarea conturilor sau deschiderea de noi conturi (multe cazuri în orașul Constanța, România). De asemenea, pe aceste carduri ING erau bani, dar banca a răspuns că oamenii nu pot nici măcar să retragă acești bani.
Banca UniCredit a blocat conturile ucrainenilor fără avertizare. Pe conturi, oamenii mai au încă bani, iar dreptul lor de a utiliza acești bani este încălcat. Motivația și răspunsul băncii a fost următorul: ucrainenilor le-a expirat termenul documentului de protecție temporară a UE, motiv pentru care banca v-a blocat contul (vă rog să luați în considerare faptul că protecția temporară a ucrainenilor a fost prelungită oficial până la 04.03.2025).
Astfel, mii de persoane și-au pierdut dreptul la acces la salariu și la asigurări sociale, prevăzut de Directiva privind protecția temporară a UE.
Din cele expuse mai sus rezultă că ucrainenii sunt privați de dreptul lor de a primi și de a dispune liber de asistența socială și de banii lor legal câștigați pe teritoriul României.
Pe baza acestor considerente, vă rugăm:
Să manifestați sprijin și să ajutați prin eforturi comune la restabilirea drepturilor încălcate ale ucrainenilor;
Referindu-ne la baza legislativă menționată mai sus, și anume conform preambulului Directivei Consiliului 2001/55/EC din 20 iulie 2001, statele membre au dreptul de a introduce sau de a menține dispoziții mai favorabile pentru persoanele care beneficiază de protecție temporară în cazul unui flux masiv de persoane deplasate, să faciliteze accesul ucrainenilor la sistemul bancar românesc, prin introducerea unor reguli și condiții clare, loiale și realizabile de către ucraineni pentru deschiderea unui cont bancar;
Pe baza primelor două puncte solicitate, să publicați oficial aceste cerințe și condiții pentru deschiderea unui cont bancar pentru ucraineni pe site-ul oficial al statului România sau pe site-ul oficial al Băncii Naționale a României, astfel încât refugiații ucraineni să poată avea acces neîngrădit la informații despre drepturile lor.
De ce este important?
Conform părții introductive a Directivei Consiliului 2001/55/EC din 20 iulie 2001 (denumită în continuare Directiva privind protecția temporară a UE) referitoare la standardele minime pentru acordarea protecției temporare în cazul unui aflux masiv de persoane deplasate și măsurile care facilitează echilibrul eforturilor între statele membre ale UE în primirea acestor persoane și responsabilitatea pentru consecințele acestuia, se stipulează că statele membre ale UE au dreptul să introducă sau să mențină dispoziții mai favorabile pentru persoanele care beneficiază de protecție temporară în cazul unui aflux masiv de persoane deplasate.
De asemenea, alineatul 15 al părții introductive a Directivei privind protecția temporară a UE prevede obligațiile statelor membre ale UE referitoare la condițiile de primire și de trai ale persoanelor care beneficiază de protecție temporară, în cazul unui aflux masiv de persoane deplasate. Aceste obligații trebuie să fie echitabile și să asigure un nivel adecvat de protecție părților interesate.
La rândul său, alineatul 16 al părții introductive a Directivei privind protecția temporară a UE stipulează că, în tratamentul persoanelor care beneficiază de protecție temporară în conformitate cu această Directivă, statele membre sunt legate de obligațiile impuse de instrumentele dreptului internațional, ale căror părți sunt și care interzic discriminarea.
Alineatul 2 al articolului 3 din Directiva privind protecția temporară a UE prevede că statele membre ale UE trebuie să aplice protecția temporară cu respect deplin față de drepturile omului și libertățile fundamentale, precum și obligațiile lor în ceea ce privește non-expulzarea.
Conform Deciziei de Implementare a Consiliului (UE) 2022/382 din 4 martie 2022, care stabilește existența unui aflux masiv de persoane deplasate din Ucraina în sensul articolului 5 al Directivei 2001/55/EC și care are efectul introducerii protecției temporare (denumită în continuare Decizia Consiliului UE din 4 martie 2022), această Decizie este compatibilă și poate fi aplicată în adiție la schemele naționale de protecție temporară, care pot fi considerate ca o implementare a Directivei privind protecția temporară a UE. Dacă un stat membru are o schemă națională care este mai favorabilă decât mecanismele prevăzute în Directiva privind protecția temporară a UE, statul membru ar trebui să poată continua să o aplice, deoarece această Directivă prevede că statele membre pot adopta sau menține dispoziții mai favorabile pentru persoanele care beneficiază de protecție temporară. Totuși, dacă schema națională este mai puțin favorabilă, statul membru trebuie să asigure drepturile suplimentare prevăzute în Directiva privind protecția temporară a UE.
Pe baza articolului 21 din Capitolul III al Cartei UE "Interzicerea discriminării", observăm că este interzisă orice formă de discriminare, în special pe criterii de gen, rasă, culoare a pielii, origine etnică sau socială, trăsături genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau orice alte opinii, apartenență la o minoritate națională, situație materială, naștere, incapacitate, vârstă sau orientare sexuală. De asemenea, în domeniul de aplicare al Tratatului de instituire a Comunității Europene și al Tratatului privind Uniunea Europeană, este interzisă orice discriminare pe baza naționalității.
Ținând cont și de prevederile articolului 2 și articolului 6 din Declarația Universală a Drepturilor Omului, adoptată prin rezoluția 217 A (III) a Adunării Generale a ONU din 10 decembrie 1948, care stipulează că fiecare persoană are dreptul la toate drepturile și libertățile proclamate în această Declarație, fără nicio distincție, cum ar fi rasă, culoare, sex, limbă, religie, opinii politice sau de altă natură, origine națională sau socială, proprietate, naștere sau orice alt statut.
De asemenea, nu trebuie să se facă nicio distincție pe baza statutului politic, juridic sau internațional al țării sau teritoriului de care aparține o persoană, indiferent dacă acest teritoriu este independent, sub tutelă, nesupus auto-guvernării sau în orice altă situație limitată în suveranitatea sa. Fiecare persoană, indiferent unde se află, are dreptul la recunoașterea personalității sale juridice.
Este un fapt oficial cunoscut că, începând cu 1 mai 2023, în România a început un nou program guvernamental de sprijin financiar pentru ucrainenii care fug de război. De asemenea, se știe că plățile în cadrul acestui program pentru anul 2023 încă sunt în proces de a fi virate în conturile bancare ale ucrainenilor.
Aceste plăți ucrainenilor sunt efectuate exclusiv în conturi bancare românești.
Astfel, mii de ucraineni au bani în conturi la care nu au acces, ceea ce contravine în mod evident normelor juridice menționate mai sus.
De asemenea, alineatul 15 al părții introductive a Directivei privind protecția temporară a UE prevede obligațiile statelor membre ale UE referitoare la condițiile de primire și de trai ale persoanelor care beneficiază de protecție temporară, în cazul unui aflux masiv de persoane deplasate. Aceste obligații trebuie să fie echitabile și să asigure un nivel adecvat de protecție părților interesate.
La rândul său, alineatul 16 al părții introductive a Directivei privind protecția temporară a UE stipulează că, în tratamentul persoanelor care beneficiază de protecție temporară în conformitate cu această Directivă, statele membre sunt legate de obligațiile impuse de instrumentele dreptului internațional, ale căror părți sunt și care interzic discriminarea.
Alineatul 2 al articolului 3 din Directiva privind protecția temporară a UE prevede că statele membre ale UE trebuie să aplice protecția temporară cu respect deplin față de drepturile omului și libertățile fundamentale, precum și obligațiile lor în ceea ce privește non-expulzarea.
Conform Deciziei de Implementare a Consiliului (UE) 2022/382 din 4 martie 2022, care stabilește existența unui aflux masiv de persoane deplasate din Ucraina în sensul articolului 5 al Directivei 2001/55/EC și care are efectul introducerii protecției temporare (denumită în continuare Decizia Consiliului UE din 4 martie 2022), această Decizie este compatibilă și poate fi aplicată în adiție la schemele naționale de protecție temporară, care pot fi considerate ca o implementare a Directivei privind protecția temporară a UE. Dacă un stat membru are o schemă națională care este mai favorabilă decât mecanismele prevăzute în Directiva privind protecția temporară a UE, statul membru ar trebui să poată continua să o aplice, deoarece această Directivă prevede că statele membre pot adopta sau menține dispoziții mai favorabile pentru persoanele care beneficiază de protecție temporară. Totuși, dacă schema națională este mai puțin favorabilă, statul membru trebuie să asigure drepturile suplimentare prevăzute în Directiva privind protecția temporară a UE.
Pe baza articolului 21 din Capitolul III al Cartei UE "Interzicerea discriminării", observăm că este interzisă orice formă de discriminare, în special pe criterii de gen, rasă, culoare a pielii, origine etnică sau socială, trăsături genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau orice alte opinii, apartenență la o minoritate națională, situație materială, naștere, incapacitate, vârstă sau orientare sexuală. De asemenea, în domeniul de aplicare al Tratatului de instituire a Comunității Europene și al Tratatului privind Uniunea Europeană, este interzisă orice discriminare pe baza naționalității.
Ținând cont și de prevederile articolului 2 și articolului 6 din Declarația Universală a Drepturilor Omului, adoptată prin rezoluția 217 A (III) a Adunării Generale a ONU din 10 decembrie 1948, care stipulează că fiecare persoană are dreptul la toate drepturile și libertățile proclamate în această Declarație, fără nicio distincție, cum ar fi rasă, culoare, sex, limbă, religie, opinii politice sau de altă natură, origine națională sau socială, proprietate, naștere sau orice alt statut.
De asemenea, nu trebuie să se facă nicio distincție pe baza statutului politic, juridic sau internațional al țării sau teritoriului de care aparține o persoană, indiferent dacă acest teritoriu este independent, sub tutelă, nesupus auto-guvernării sau în orice altă situație limitată în suveranitatea sa. Fiecare persoană, indiferent unde se află, are dreptul la recunoașterea personalității sale juridice.
Este un fapt oficial cunoscut că, începând cu 1 mai 2023, în România a început un nou program guvernamental de sprijin financiar pentru ucrainenii care fug de război. De asemenea, se știe că plățile în cadrul acestui program pentru anul 2023 încă sunt în proces de a fi virate în conturile bancare ale ucrainenilor.
Aceste plăți ucrainenilor sunt efectuate exclusiv în conturi bancare românești.
Astfel, mii de ucraineni au bani în conturi la care nu au acces, ceea ce contravine în mod evident normelor juridice menționate mai sus.