Skip to main content

Către: Primaria Brasov

Salvati zona Iepure!

Salvati zona Iepure!

Proiectul de la Iepure, initiat in timpul administratiei Scripcaru a fost preluat de actuala administratie si este pe cale sa demareze lucrarile in perioada imediat urmatoare. Proiectul prezinta insa o serie intreaga de deficiente si prin aceasta petitie cerem stoparea lui de urgenta si organizarea unei dezbateri publice pentru a adresa aceste deficiente enumerate in cele ce urmeaza:
1. a fost facut netransparent si fara consultare publica
Consultarea publica e o cerinta obligatorie cand e vorba de proiecte care afecteaza viata comunitatii. Nici acum, in ceasul al 12-lea, cand s-a anuntat demararea lucrarilor, oamenii nu stiu exact cum va fi amenajat locul si ce implicatii va avea pentru ei. Public exista doar niste informatii sumare si niste planse in rezolutie foarte mica din care nu se intelege mare lucru.
2. nu adreseaza nevoile comunitatii in vederea oferirii de solutii
Proiectul e aparent justificat de doua nevoi ale comunitatii:
a. de a folosi cat mai mult bicicleta
b. de a avea spatii de relaxare si agrement.
Ambele nevoi sunt reale dar din pacate, nici una nu este rezolvata sau ameliorata de acest proiect. Dimpotriva!

Legat de a): orice proiect care se doreste a incuraja mersul cu bicicleta, ar trebui sa plece in mod firesc de la raspunsurile la intrebarea “De ce nu circula oamenii (ca-s adulti sau copii) cu bicicleta?”. Un sondaj ar fi fost relevant in acest sens, dar chiar si fara el, e foarte putin probabil ca primele raspunsuri ar fi fost “pentru ca nu stiu sa mearga cu bicicleta sau pentru ca nu cunosc regulile de circulatie”.
Oamenii nu folosesc bicicleta simplu pentru ca nu exista infrastructura dedicata si in lipsa ei nu se simt in siguranta chiar daca stiu si aplica regulile de circulatie. Asa ca, din aceasta perspectiva, justificarea oficiala pleaca de la o premisa falsa. Scopul proiectului nu este nici pe departe de a incuraja mersul cu bicicleta ci doar de a oferi un loc unde copiii, in special, pot invata mersul cu bicicleta si regulile. Doar ca acesta poate fi atins mult mai eficient prin alte masuri. De pilda, regulile de circulatie ar putea fi invatate la scoala, in cadrul unor ore dedicate, sustinute de catre un politist de la rutiera sau alt cadru specializat, iar practica se poate face pe terenul de sport. Asta ar anula nevoia de deplasare a copilului la distanta mare fata de locul unde locuieste (daca nu stie deloc sa mearga cu bicicleta, cum ajunge la Iepure?!) si ar permite tuturor copiilor sa invete aceste reguli, nu doar a celor cu parinti dispusi sa bata drumul pana la capatul Racadaului.

Legat de b) Acel spatiu este un cadru natural relativ salbatic, care este deja folosit pentru relaxare si agrement si este foarte apreciat de comunitate. Deci acest proiect nu poate bifa la realizarea de noi spatii de recreere pentru ca el exista deja. Apoi, a fost facut vreun studiu/consultare din care sa reiasa ca oamenii vor amenajarea acelui spatiu si daca da, in ce mod? Vor ei sa introduca elementul urban in natura prin betonari, vor reamenajare peisagistica neincisiva sau poate vor doar mentenanta (intretinere mobilier existent, taiat iarba) si curatenie?

3. va genera probleme de trafic si parcare in zona.
Deja asa cum este acum, fara prea multe amenajari, zona Iepure este ticsita de masini mai ales in timpul verii. Odata ce spatiul va fi amenajat si popularitatea lui va creste, va creste si numarul de masini in zona. Deoarece scoala se adreseaza mai ales copiilor care nu stiu sa mearga cu bicicleta, acestia vor fi adusi de parintii lor cu masina personala. O marire a curselor RATB nu ar fi de de prea mare folos, fara o restrictionare auto in zona, deoarece confortul masinii personale va fi preferat.

4. distruge cadrul natural prin betonare
Orice betonare in cadru natural reprezinta o agresiune asupra acestui spatiu. Este o ipocrizie sa zici ca faci un proiect avand in gand grija pentru mediul inconjurator si in acelasi timp sa betonezi 300 m liniari pe 2 benzi, cata vreme exista solutii pentru scopul acestui proiect mult mai eficiente si fara sa afecteze cadrul natural (vezi propunerea cu predarea cursurilor de bicicleta in scoli)

5. simbolistica si estetica
Sensul giratoriu e incompatibil cu transportul alternativ: pe pietoni ii obliga sa ocoleasca mult pana ajung la treceri, pe biciclisti ii pune in pericol din cauza masinilor . Sa pui un sens giratoriu intr-o scoala de biciclisti in padure, adresata copiilor e pur si simplu strigator la cer.
Pentru problema giratoriilor exista doar doua solutii (iar educarea copiilor sa circule prin ele nu este una din ele!!!):
a) desfiintare in favoarea unei intersectii semaforizate
b) redesign (ex. pe model olandez) cu prioritate pentru pietoni, biciclisti si transport in comun
La fel de neinspirata este si ideea de a aduce masinute electrice in padure. Astea merg pe un teren deja betonat, de pilda pe un teren de sport dar nu intr-un cadru natural.

De ce este important?

Zona Iepure este un loc foarte drag locuitorilor din Racadau si nu numai. Orice schimbare la fata a acestei zone trebuie cantarita bine inainte de a se face pentru ca odata facuta este aproape imposibil de remediat daca nu ne place rezultatul. Aportul comunitatii este esential in aceasta schimbare si tocmai acest lucru a fost ignorat de autoritati.
Nu dorim sa fim pusi in fata unui fapt implinit ci sa ne implicam in proces si sa ne exprimam opiniile despre cum vrem sa arate acest loc. Dat fiind ca proiectul este deja foarte avansat, sansele ca acesta sa mai poata fi modificat cresc doar daca ne strangem cat mai multi care sa spunem ca nu suntem de acord cu forma actuala si dorim sa-l amendam.
Va expun mai jos ideile mele de modificare a proiectului dar acestea nu sunt cerinte ale acestei petitii ci doar exemple ca se poate si altfel. Orice alte idei sunt binevenite si ce ramane si ce pleaca se decide dupa ce autoritatile si comunitatea ajung la un acord.

1. In primul rand se porneste de la premisa ca acest loc este o invitatie in special pentru cei care ajung la el fara masina personala. Altfel, zona se aglomereaza si nici o parcare nu va face fata. Pentru a realiza insa acest deziderat, e critic sa se aiba in vedere caile de access:

- realizarea pistei de bicicleta care sa lege Iepure de Centru

- marirea fluxului de autobuze

- restrictionarea strazii Dobrogeanu Gherea (cel putin in weekend) astfel incat Centrul Vechi si Racadaul sa fie conectate confortabil pentru pietoni si biciclisti.

2. parcare targetata – o parcare mica, doar pentru cei cu nevoi speciale (gratis) si cateva locuri pentru cei care vor neaparat sa vina cu masina (cu pret foarte mare)

3. bike parc cu rampi – ar fi un punct de atractie excelent pentru adolescenti (mai ales baieti) care in momentul de fata isi incearca acrobatiile cu bicicleta pe pietonala, printre batrani si copiii mai mici.

4. mobilier urban pentru copii si adolescenti care sa fie in acord cu mediul natural (de ex fara plastic, doar lemn si metal) si sa invite la aventura (de ex. Pereti de catarat gen bouldering, casute in copac, podeste care se balanseaza, leagane prinse de copaci sau mici tiroliene, aranjamente din butuci pentru cei mici pentru a experimenta echilibrul, labirint tematic, echipamente pentru calisthenics, etc.)

5. inchiderea accesului auto pana la cabana. Drumul nu se asfalteaza, dar se reface stratul de pietris si se taseaza.

6. reparare balustrada pod de la dig

7. podete din lemn peste vaile care intrerup potecile

8. toalete cu compost (cu panouri care sa informeze de ce acestea reprezinta o solutie ecologica fara a face rabat la confort daca sunt folosite in mod corespunzator)

9. cosmetizarea zonei cu implicarea unui peisagist

Brașov, România

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Actualizări

2021-07-19 08:43:53 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2021-07-18 15:03:12 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2021-07-17 22:28:56 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2021-07-17 19:01:18 +0300

S-a ajuns la 10 semnături