S-a ajuns la 100 semnături
Către: Guvernul României, în atenția Domnului Prim-ministru
Desemnarea Doamnei Ana Birchall pentru funcția de Ministru al Justiției

Către Guvernul României,
Palatul Victoria, Piața Victoriei, nr. 1, Sector 1, București, 011791
În atenția Excelenței Sale, Prim-ministrul României
Stimate Domnule Prim-ministru,
Cu profund respect față de înalta responsabilitate care vă revine în conducerea Guvernului României și în numirea titularilor de portofolii, subsemnații – membri ai ansamblului voluntarilor și susținătorilor angajați benevol în recalibrarea parametrilor democratici și revitalizarea sistemului judiciar român din cadrul platformei civice dedicate promovării valorilor constituționale – în virtutea responsabilității morale pe care o resimțim față de interesul public, avem deosebita onoare de a vă înainta prezenta petiție prin care solicităm Excelenței Voastre analizarea oportunității desemnării Doamnei Ana Birchall pentru preluarea funcției de Ministru al Justiției în viitorul Cabinet.
Temeiul acestei propuneri se sprijină pe un bilanț profesional solid și pe contribuțiile semnificative aduse de către domnia sa în domeniul reformei judiciare. Formată în școli de drept de excelență și beneficiind de o experiență consistentă atât în sfera executivă, cât și în domeniul relațiilor internaționale, Doamna Birchall a manifestat, în toate funcțiile ocupate, loialitate față de ordinea constituțională, echilibru decizional și consacrare deplină interesului național. Astfel, nominalizarea sa se impune ca o aplicare firească a criteriului meritocrației și o garanție a independenței politice – indispensabilă unei reale reforme a sistemului judiciar.
Valorificând dubla sa calitate guvernamentală, din postura de Ministru delegat pentru Afaceri Europene, Doamna Birchall a coordonat aprobarea planului naţional de pregătire pentru Preşedinţia română a Consiliului UE şi a iniţiat dialogul interministerial privind priorităţile europene, stabilind totodată calendarul de transpunere accelerată a directivelor restante, asumându-și concomitent și mandatul de Ministru al Justiției ad-interim în contextul celor mai ample proteste civice de după 1989 și al acutizării crizei generate de Ordonanţa de Urgenţă nr. 13/2017 privind modificarea Codului penal – ordonanță inițiată ca urmare a presiunilor politice exercitate prin prisma membrilor influenți ai partidului aflat la guvernare, care urmăreau dezincriminarea parțială a abuzului în serviciu și reducerea termenelor de prescripție. Actul normativ a generat reacții critice ferme și din partea Comisiei Europene și a GRECO, astfel că, din postura de Ministru al Justiției, a redactat și susținut adoptarea OUG nr. 14/2017, prin care OUG 13 a fost abrogată integral, restabilind cadrul penal anterior și ordinea publică prin aplanarea tensiunilor sociale. Totodată, a transmis Comisiei Europene, Secretariatului Executiv GRECO și Departamentului de Stat al SUA un Memorandum explicativ care reconfirma angajamentul României față de statul de drept, memorandum citat ulterior în Raportul ad‑hoc GRECO și în Comunicarea subsecventă a CE.
De asemenea, în marja reuniunii Consiliului Afaceri Generale de la Bruxelles, Ministrul delegat Ana Birchall a oferit oficialilor europeni o informare pe marginea paşilor legislativi reparatorii care au urmat impactului OUG 13 și a conceptualizat un amplu demers de recredibilizare instituțională, consemnând, în decursul interacțiunilor cu înalții oficiali europeni, deschiderea executivului de la București pentru identificarea celor mai adecvate soluții la problemele generate de recentele acte normative din domeniul justiției. Ca punct central al procesului de reabilitare administrativă, a abordat subiectul determinării Guvernului României de a continua lupta împotriva corupției – ca premisă esențială supremației ordinii de drept – și a subliniat disponibilitatea sa de a facilita și a menține o linie de comunicare structurată și intensificată a Ministerului Justiției în relaționarea cu forurile europene pe temele de interes comun, astfel încât poziția și argumentele României să fie reflectate obiectiv în evaluările Bruxelles-ului, iar eventualele sincope de comunicare să poată fi preîntâmpinate.
Temeiul acestei propuneri se sprijină pe un bilanț profesional solid și pe contribuțiile semnificative aduse de către domnia sa în domeniul reformei judiciare. Formată în școli de drept de excelență și beneficiind de o experiență consistentă atât în sfera executivă, cât și în domeniul relațiilor internaționale, Doamna Birchall a manifestat, în toate funcțiile ocupate, loialitate față de ordinea constituțională, echilibru decizional și consacrare deplină interesului național. Astfel, nominalizarea sa se impune ca o aplicare firească a criteriului meritocrației și o garanție a independenței politice – indispensabilă unei reale reforme a sistemului judiciar.
Valorificând dubla sa calitate guvernamentală, din postura de Ministru delegat pentru Afaceri Europene, Doamna Birchall a coordonat aprobarea planului naţional de pregătire pentru Preşedinţia română a Consiliului UE şi a iniţiat dialogul interministerial privind priorităţile europene, stabilind totodată calendarul de transpunere accelerată a directivelor restante, asumându-și concomitent și mandatul de Ministru al Justiției ad-interim în contextul celor mai ample proteste civice de după 1989 și al acutizării crizei generate de Ordonanţa de Urgenţă nr. 13/2017 privind modificarea Codului penal – ordonanță inițiată ca urmare a presiunilor politice exercitate prin prisma membrilor influenți ai partidului aflat la guvernare, care urmăreau dezincriminarea parțială a abuzului în serviciu și reducerea termenelor de prescripție. Actul normativ a generat reacții critice ferme și din partea Comisiei Europene și a GRECO, astfel că, din postura de Ministru al Justiției, a redactat și susținut adoptarea OUG nr. 14/2017, prin care OUG 13 a fost abrogată integral, restabilind cadrul penal anterior și ordinea publică prin aplanarea tensiunilor sociale. Totodată, a transmis Comisiei Europene, Secretariatului Executiv GRECO și Departamentului de Stat al SUA un Memorandum explicativ care reconfirma angajamentul României față de statul de drept, memorandum citat ulterior în Raportul ad‑hoc GRECO și în Comunicarea subsecventă a CE.
De asemenea, în marja reuniunii Consiliului Afaceri Generale de la Bruxelles, Ministrul delegat Ana Birchall a oferit oficialilor europeni o informare pe marginea paşilor legislativi reparatorii care au urmat impactului OUG 13 și a conceptualizat un amplu demers de recredibilizare instituțională, consemnând, în decursul interacțiunilor cu înalții oficiali europeni, deschiderea executivului de la București pentru identificarea celor mai adecvate soluții la problemele generate de recentele acte normative din domeniul justiției. Ca punct central al procesului de reabilitare administrativă, a abordat subiectul determinării Guvernului României de a continua lupta împotriva corupției – ca premisă esențială supremației ordinii de drept – și a subliniat disponibilitatea sa de a facilita și a menține o linie de comunicare structurată și intensificată a Ministerului Justiției în relaționarea cu forurile europene pe temele de interes comun, astfel încât poziția și argumentele României să fie reflectate obiectiv în evaluările Bruxelles-ului, iar eventualele sincope de comunicare să poată fi preîntâmpinate.
De ce este important?
La preluarea mandatelor de Viceprim‑ministru pentru Implementarea Parteneriatelor Strategice ale României și, ulterior, de Ministru al Justiției cu puteri depline, a depus eforturi susținute în consolidarea axei euro‑atlantice prin revizuirea foii de parcurs România–SUA în domeniul statului de drept şi al securităţii cibernetice, răspunzând invitației Procurorului General al Statelor Unite cu obiectivul materializării parteneriatului bilateral în planul de avansare a politicilor anticorupție.
În strânsă consonanță cu aceste demersuri, Doamna Birchall a condus lucrările Secţiunii Justiţie a Consiliului JAI – întrunit la Luxemburg la începutul aceluiași an, securizând capitalul de sprijin politic european pentru modernizarea instrumentelor e‑Evidence şi a cadrului de retenție a datelor. În spațiul deliberativ al reuniunii, Consiliul a adoptat decizii esențiale privind mandatele de negociere aferente unui acord între Uniunea Europeană și Statele Unite în domeniul probelor electronice, în scopul asigurării durabilității efectelor normative ale cooperării judiciare în materie penală, precum și participarea Uniunii Europene la negocierile celui de-al doilea protocol adițional la Convenția Consiliului Europei de la Budapesta privind criminalitatea informatică – marcând un punct de inflexiune în guvernanța internațională spre dezvoltarea unui cadru juridic adaptat provocărilor digitale. Totodată, printre punctele adoptate cu susținerea delegației române, s-au numărat Directiva privind cadrele de restructurare preventivă, acordarea unei a doua șanse și măsurile destinate eficientizării procedurilor de restructurare, insolvență și remitere de datorie, precum și completarea abordării generale privind anexele la Regulamentul e-Evidence.
La momentul îndeplinirii funcției de demnitate de la conducerea Ministerului Justiției, a înlesnit promovarea pachetului legislativ privind garantarea independenţei magistraţilor, lansarea platformei Dosar Electronic, deblocând proiectul prin alocarea fondurilor necesare, şi finalizarea procesului de digitalizare a registrului ECRIS, contribuind decisiv la premisele ridicării Mecanismului de Cooperare şi Verificare. A orchestrat, totodată, cea mai rapidă procedură de extrădare a unui fugar român, a elaborat şi lansat Strategia Naţională Anticorupţie 2021‑2025, aliniată recomandărilor GRECO şi OCDE, şi a operaţionalizat activitățile Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, acționând ca parte a eforturilor de implementare a Sistemului informatic național integrat de evidență a creanțelor provenite din infracțiuni – măsuri care reflectă un angajament ferm în direcția reformei autentice a justiției și consecvență în aplicarea eficientă a practicilor guvernamentale executive de prim rang.
Din perspectiva proiectului de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului COM/2023/234 privind combaterea corupției – aflată în prezent pe agenda de codecizie, care va impune României standarde sporite privind consolidarea cadrului penal de prevenire și combatere a infracțiunilor de corupție, de protecție a avertizorilor de integritate și de incriminare a îmbogățirii ilicite cu extinderea confiscării activelor dobândite prin mijloace ilegale, considerăm esențial ca portofoliul Justiției să fie încredințat unei personalități cu experiență dovedită în transpunerea acquis‑ului comunitar – experiența Doamnei Birchall este, fără echivoc, congruentă cu exigențele viitoarei Directive, contribuțiile domniei sale fiind consemnate în Rapoartele de evaluare ale Comisiei Europene și apreciate inclusiv de organismele internaționale specializate în monitorizarea privind statul de drept.
În considerarea celor prezentate, ne reiterăm convingerea că desemnarea Doamnei Ana Birchall în funcția de Ministru al Justiției ar reprezenta atât o recunoaștere legitimă a parcursului său profesional exemplar și a angajamentului constant față de preeminența legii, cât și o intervenție decisivă în interesul României, în contextul subversiunilor recurente exercitate la adresa independenței sistemului judiciar, a echilibrului constituțional și a imperativului restabilirii încrederii cetățenilor în actul de justiție. Experiența guvernamentală în sfera de jurisdicție națională, europeană și transatlantică privitoare la gestionarea directă a reformei judiciare constituie o garanție a capacității domniei sale de a coordona cu rigoare și randament procedural transpunerea noii directive anticorupție și de a atesta fiabilitatea stabilității instituționale necesare apărării ordinii juridice naționale și europene. Învestirea sa ar conferi nu doar o validare profesională meritorie, ci s-ar constitui deopotrivă într-un semnal transmis partenerilor internaționali ai României privind responsabilitatea guvernamentală și reafirmarea democrației.
Cota de încredere academică și politică, probitatea morală, claritatea strategică în reluarea angajamentului național față de partenerii europeni și eficiența administrativă, dublate de experiența în relațiile internaționale și în dialogul interinstituțional, girează în mod firesc competența Doamnei Birchall de a reda Ministerului Justiției prestigiul, autoritatea și climatul de predictibilitate necesare unei guvernări orientate cu discernământ etic spre respectarea drepturilor fundamentale.
Cu aleasă considerație, vă adresăm rugămintea de a binevoi evaluarea favorabilă a inițiativei noastre și vă încredințăm cu deplinătate susținerea în toate demersurile menite să restaureze principiile de legalitate ale instituțiilor statului și să promoveze o justiție accesibilă, coerentă și imparțială – în conformitate cu aspirațiile societății și exigențele unui executiv dedicat integrității doctrinare, transparenței și disciplinei în actul de bună guvernare.