S-a ajuns la 100 semnături
Către: Silvia Sbârciu, Manager, Filarmonica de Stat Transilvania din Cluj-Napoca
Filarmonica Transilvania, Lugansky a cântat în teritoriile ocupate din Ucraina. NU cântă la CLUJ!

Stimată Doamnă Manager,
Arta muzicală rusă nu poate fi folosită ca paravan pentru a abate atenția de la crimele rusiei și nicio melodie și niciun artist nu pot diminua suferința poporului ucrainean, care plătește zilnic cu vieți pentru libertatea Ucrainei, României și a întregii Europe.
Din păcate, acest lucru riscă să se întâmple vineri, la Cluj, prin invitarea pe scena Auditorium Maximum a UBB a unor artiști ruși, dintre care unul a susținut concerte pe teritoriile Ucrainei ocupate de rusia. Este vorba despre dirijorul Andrey Boreyko și pianistul Nikolay Lugansky, cunoscut pentru participarea sa la evenimente culturale organizate în zonele ocupate.
Dacă Nikolay Lugansky a ales să concerteze în teritoriile ucrainene ocupate, atunci NU poate concerta la Cluj.
Prestigiul orașului trebuie protejat, iar instituțiile noastre culturale nu pot valida, nici indirect, astfel de gesturi.
În numele comunității ucrainenilor din Cluj, vă solicităm cu fermitate oprirea participării artiștilor ruși care au activat în teritoriile ocupate la concertul extraordinar al Filarmonicii clujene, programat vineri, 12.12.2025.
Prestigiul orașului trebuie protejat, iar instituțiile noastre culturale nu pot valida, nici indirect, astfel de gesturi.
În numele comunității ucrainenilor din Cluj, vă solicităm cu fermitate oprirea participării artiștilor ruși care au activat în teritoriile ocupate la concertul extraordinar al Filarmonicii clujene, programat vineri, 12.12.2025.
De ce este important?
1. Pentru a apăra valorile europene și demnitatea orașului Cluj, ca oraș european, pro-democratic, al libertății și solidarității. Permițând pe o scenă publică românească artiști care au cântat în teritoriile ucrainene ocupate, validăm indirect propagandă culturală a Rusiei. Protestul transmite clar că valorile orașului nu sunt de vânzare.
2. Pentru a susține poporul ucrainean aflat sub bombardamente. În timp ce Ucraina luptă pentru supraviețuire, cultura este folosită de Rusia ca instrument de “soft power” pentru a normaliza ocupația și agresiunea militară. Oamenii din Cluj nu acceptă normalizarea crimelor de război și că solidaritatea cu Ucraina este reală, nu doar declarativă.
3. Pentru a sancționa moral artiștii care legitimează teritoriile ocupate. Participarea la evenimente culturale organizate de autoritățile de ocupație este o formă de legitimare a agresiunii. Un artist care cântă în teritoriile ocupate alege să ignore suferința victimelor și să ofere regimului rus un instrument propagandistic. Protestul trage o linie clară: cine susține ocupația nu poate primi aplauze în România.
4. Pentru a proteja prestigiul Filarmonicii și al Clujului. Instituțiile culturale ale orașului trebuie să fie exemple de integritate. Dacă acceptăm astfel de invitați, riscăm să afectăm reputația Filarmonicii, a mediului cultural clujean și chiar a universității care găzduiește evenimentul. Protestul ajută la protejarea imaginii orașului, demonstrând că publicul nu tolerează decizii care intră în contradicție cu poziția morală și politică a Europei.
5. Pentru a transmite un mesaj clar către autorități și instituții. Un protest civic puternic arată că societatea este vigilentă și reacționează la încercările de manipulare prin cultură. Instituțiile trebuie să înțeleagă că, înainte de a invita artiști controversați, au obligația să evalueze implicațiile morale și politice ale acestor decizii.
6. Pentru că tăcerea poate fi interpretată ca acceptare. Dacă nu există reacție publică, organizatorii și artiștii vor prezenta evenimentul ca fiind „apreciat”, „acceptat”, „fără opoziție”.
Protestul este modul prin care comunitatea spune:
Nu suntem indiferenți. Nu acceptăm propaganda prin cultură. Nu legitimăm agresiunea.
Protestul este modul prin care comunitatea spune:
Nu suntem indiferenți. Nu acceptăm propaganda prin cultură. Nu legitimăm agresiunea.