S-a ajuns la 1,000 semnături
Către: Ministrul Educației, Ligia Deca
Păstrarea științelor socio-umane în licee
Noi, semnatarii acestei petiții, atragem atenția asupra unei noi propuneri a Guvernului: dispariția științelor socio-umane din învățământul liceal. Astfel, cerem ca acestea să rămână în orarul elevilor, ele prezentând un rol fundamental atât în formarea spiritului critic, cât și în autonomia gândirii.
De ce este important?
Potrivit noii propuneri, logica și psihologia nu vor mai face parte din orarul elevilor, filosofia va fi mutată în clasa a XI-a, ca disciplină opțională, iar în anul terminal de liceu, nicio materie din cadrul științelor socio-umane nu va mai fi studiată.
Așadar, disciplinele ar fi următoarele:
- clasa a IX-a: sociologie;
- clasa a X-a: educație financiară și antreprenorială;
- clasa a XI-a: filosofie/gândire critică/etică.
În prezent, logica este studiată în clasa a IX-a, psihologia, în clasa a X-a, sociologia face parte din orarul clasei a XI-a, iar filosofia, în clasa a XII-a.
Pentru o clarificare mai mare a problemei pe care o aduce eliminarea științelor socio-umane, dorim să atragem atenția asupra beneficiilor fiecărei materii din cadrul lor și, ulterior, asupra motivelor pentru care dispariția lor din învățământul liceal ar afecta într-un mod negativ.
1. LOGICĂ, ARGUMENTARE ȘI COMUNICARE
Studierea logicii implică învățarea abilităților gândirii critice. Pe măsură ce elevii analizează raționamentul solid prin studierea argumentelor, silogismelor și erorilor, ei vor dezvolta un fel de „busolă a adevărului”. Cu alte cuvinte, ei își vor construi capacitatea de a aplica aceste abilități de raționament pentru a recunoaște adevărul din fals, fie că este într-o reclamă, o campanie politică, un discurs persuasiv, un articol de știri sau o postare pe rețelele sociale.
Scopul învățării logicii este de a deveni mai buni gânditori. Continuarea studierii acestei materii de către elevi le va da putere să aibă încredere în abilitățile lor de a învăța un aspect provocator și de a folosi gândirea critică pentru a face judecăți solide și a ajunge la adevăr în alte domenii ale vieții.
2. PSIHOLOGIE
Psihologia ajută elevii să înțeleagă mai bine ceea ce se află în interiorul oamenilor din jur și cel al propriului eu, ceea ce poate duce la creșterea și dezvoltarea personală. În momentul în care sunt familiarizați cu psihologia, ei vor învăța să înțeleagă defectele propriei gândiri, cum ar fi cele care provin din prejudecăți cognitive.
Pe măsură ce află mai multe despre cum are loc dezvoltarea, cum se formează personalitatea și modul în care factori precum societatea și cultura influențează comportamentul, ar putea realiza că dobândesc o înțelegere mai profundă a numeroaselor influențe care au avut impact asupra vieții lor.
Studierea unor subiecte precum emoția, limbajul și limbajul corpului îi poate ajuta pe elevi să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare interpersonală. Aflând mai multe despre aceste lucruri, ei pot obține o mai bună înțelegere a oamenilor și a ceea ce încearcă ei să comunice atât verbal, cât și non-verbal.
3. FILOSOFIE
Studierea filosofiei îmbunătățește capacitățile unei persoane de rezolvare a problemelor. Îi ajută pe elevi să analizeze concepte, definiții, argumente și probleme. Contribuie la capacitatea lor de a organiza idei și probleme, de a aborda aspecte de valoare și de a extrage ceea ce este esențial din cantități mari de informații. Îi ajută, pe de o parte, să distingă diferențele fine și subtile dintre puncte de vedere și, pe de altă parte, să descopere puncte comune între pozițiile opuse.
-
Pe lângă faptul că eliminarea disciplinelor de științe socio-umane le fură elevilor oportunitatea de a descoperi noi pasiuni și de a evolua din punct de vedere intelectual, aceasta va afecta și studenții de la Facultățile de Filosofie și Psihologie, care doresc să urmeze cariera de profesor, însă nemaiavând șansa de a ocupa o catedră.
Așadar, disciplinele ar fi următoarele:
- clasa a IX-a: sociologie;
- clasa a X-a: educație financiară și antreprenorială;
- clasa a XI-a: filosofie/gândire critică/etică.
În prezent, logica este studiată în clasa a IX-a, psihologia, în clasa a X-a, sociologia face parte din orarul clasei a XI-a, iar filosofia, în clasa a XII-a.
Pentru o clarificare mai mare a problemei pe care o aduce eliminarea științelor socio-umane, dorim să atragem atenția asupra beneficiilor fiecărei materii din cadrul lor și, ulterior, asupra motivelor pentru care dispariția lor din învățământul liceal ar afecta într-un mod negativ.
1. LOGICĂ, ARGUMENTARE ȘI COMUNICARE
Studierea logicii implică învățarea abilităților gândirii critice. Pe măsură ce elevii analizează raționamentul solid prin studierea argumentelor, silogismelor și erorilor, ei vor dezvolta un fel de „busolă a adevărului”. Cu alte cuvinte, ei își vor construi capacitatea de a aplica aceste abilități de raționament pentru a recunoaște adevărul din fals, fie că este într-o reclamă, o campanie politică, un discurs persuasiv, un articol de știri sau o postare pe rețelele sociale.
Scopul învățării logicii este de a deveni mai buni gânditori. Continuarea studierii acestei materii de către elevi le va da putere să aibă încredere în abilitățile lor de a învăța un aspect provocator și de a folosi gândirea critică pentru a face judecăți solide și a ajunge la adevăr în alte domenii ale vieții.
2. PSIHOLOGIE
Psihologia ajută elevii să înțeleagă mai bine ceea ce se află în interiorul oamenilor din jur și cel al propriului eu, ceea ce poate duce la creșterea și dezvoltarea personală. În momentul în care sunt familiarizați cu psihologia, ei vor învăța să înțeleagă defectele propriei gândiri, cum ar fi cele care provin din prejudecăți cognitive.
Pe măsură ce află mai multe despre cum are loc dezvoltarea, cum se formează personalitatea și modul în care factori precum societatea și cultura influențează comportamentul, ar putea realiza că dobândesc o înțelegere mai profundă a numeroaselor influențe care au avut impact asupra vieții lor.
Studierea unor subiecte precum emoția, limbajul și limbajul corpului îi poate ajuta pe elevi să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare interpersonală. Aflând mai multe despre aceste lucruri, ei pot obține o mai bună înțelegere a oamenilor și a ceea ce încearcă ei să comunice atât verbal, cât și non-verbal.
3. FILOSOFIE
Studierea filosofiei îmbunătățește capacitățile unei persoane de rezolvare a problemelor. Îi ajută pe elevi să analizeze concepte, definiții, argumente și probleme. Contribuie la capacitatea lor de a organiza idei și probleme, de a aborda aspecte de valoare și de a extrage ceea ce este esențial din cantități mari de informații. Îi ajută, pe de o parte, să distingă diferențele fine și subtile dintre puncte de vedere și, pe de altă parte, să descopere puncte comune între pozițiile opuse.
-
Pe lângă faptul că eliminarea disciplinelor de științe socio-umane le fură elevilor oportunitatea de a descoperi noi pasiuni și de a evolua din punct de vedere intelectual, aceasta va afecta și studenții de la Facultățile de Filosofie și Psihologie, care doresc să urmeze cariera de profesor, însă nemaiavând șansa de a ocupa o catedră.