Skip to main content

Către: Primăria Municipiului București, Societatea de Transport București, Consiliul Local al Municipiului București

Petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean

Petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean

Asociația „Metrou Ușor” și semnatarii acestei petiții cerem:

1. Păstrarea unei părți a Depoului Victoria pentru amenajarea Muzeului Transportului Bucureștean, în care să fie expuse tramvaie, troleibuze și autobuze ce au scris istorie pe străzile capitalei;
2. Declararea ca monument istoric a halelor construite la final de secol XIX și a infrastructurii aferente.
3. Conservarea unor exemplare din fiecare tip de vehicul în vederea restaurării și expunerii lor în Muzeul Transportului Bucureștean

De ce este important?

Construit în urmă cu aproape 150 de ani, depoul Victoria reprezintă cel mai vechi depou de tramvaie din București. Dacă în marile orașe europene astfel de capsule ale timpului sunt valorificate și transformate în veritabile muzee ale transportului în comun, la București această opțiune nu este considerată de autorități. STB a derulat în ultimii ani contracte de casare a sute de vehicule din parcul rece - tramvaie, troleibuze și autobuze de patrimoniu care, în loc să fie abandonate sub cerul liber spre casare, ar fi putut fi restaurate și expuse într-un astfel de muzeu.

Un exemplu de viziune pe termen lung ne oferă capitala Austriei, Viena, unde autoritățile au transformat depoul central Erdberg (construit în anul 1901 lângă canalul Dunării) într-un superb muzeu al transportului în comun. Acesta adăpostește una dintre cele mai vaste colecții de tramvaie, autobuze și metrouri, purtând turiștii în timp, din vremurile tramvaielor trase de cai și până la deschiderea metroului vienez din 1978.
La fel, Muzeul Ingineriei Municipale din Cracovia include o colecție de tramvaie istorice restaurate și funcționale, ce ies pe traseu în fiecare weekend, iar modernizarea și extinderea halelor istorice se derulează cu finanțare europeană, prin multiple programe regionale de dezvoltare.

Alte exemple de asemenea muzee ar mai fi la Amsterdam, Bruxelles, Londra, Liège, Paris, Praga, dar și în România!
La Timișoara se află, într-o hală din fostul depou central Take Ionescu, Muzeul Corneliu Mikloși. Acesta găzduiește un număr impresionant de tramvaie istorice funcționale și de troleibuze păstrate în vederea restaurării. Un alt muzeu cu un potențial enorm se conturează la Iași, unde, cu ajutorul Asociației „Tramclub Iași”, au fost păstrate numeroase tramvaie și autobuze istorice, au fost salvate de la casare și aduse autobuze și troleibuze din alte orașe și, în fiecare sâmbătă, „Tramvaiul Comunismului” iese pe traseu pentru a-i plimba, ca pe vremuri, pe turiștii veniți din toate colțurile Europei. Banii proveniți din tururile ghidate cu tramvaiul de epocă merg spre întreținerea tramvaiului ITB, construit în 1959.
În contrast, muzeul din București se află într-o cameră din incinta complexului sportiv STB de la marginea orașului, găzduind doar câteva fotografii, documente și diverse obiecte donate muzeului. Tramvaiele de epocă restaurate până în prezent nu sunt accesibile publicului în cadrul acelei locații, ci se află stocate în depoul Dudești, ieșind o singură dată pe an la paradă.

Așadar, Asociația „Metrou Ușor” propune ca o parte a depoului Victoria să fie transformată în Muzeul Transportului Bucureștean, loc în care să fie expuse vehiculele deja restaurate și cele ce încă mai pot fi salvate de la casare. Halele monument istoric (construite la sfârșitul secolului XIX pentru tramvaiele trase de cai) pot fi restaurate și extinse cu finanțare europeană, pentru gararea tuturor exponatelor. Locația centrală, cu acces facil la toate mijloacele de transport, face ca acest obiectiv să fie extrem de atractiv și de accesibil pentru public. În proximitate se află numeroase alte muzee, precum Grigore Antipa, Geologiei, Hărților și Țăranului Român, astfel că depoul istoric poate fi integrat foarte ușor în circuitele turistice.

Ajutați-ne să salvăm istoria transportului public bucureștean. Vă invităm să semnați petiția pentru edificarea Muzeului Transportului Bucureștean și să vizitați pagina de Facebook a inițiativei: https://tinyurl.com/initiativamtb

București

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Actualizări

2020-03-08 22:45:21 +0200

Lista semnatarilor va fi trimisă, alături de petiție, către Societatea de Transport București, Primăria Municipiului București și Ministerul Culturii. Vă mulțumim pentru implicare!

2019-12-27 11:07:57 +0200

S-a ajuns la 1,000 semnături

2019-10-02 18:03:23 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2019-09-16 17:13:04 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2019-09-16 12:26:24 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2019-09-16 10:17:08 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2019-09-16 09:42:20 +0300

S-a ajuns la 10 semnături