Skip to main content

Către: Parlamentul României, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Interne

Pietoni în siguranță: Pedepse cu executare pentru șoferii vinovați

Fotografie de Pete Walls pe Unsplash
Statisticile din România indică faptul că o proporție semnificativă a accidentelor grave implică pietoni aflați în traversare regulamentară.

În România, doar în anul 2023, s-au înregistrat 364 de accidente rutiere grave cauzate de neacordarea priorității pietonilor de către șoferi, soldate cu 81 de decese și 324 de răniți grav. Aceste incidente implică, de regulă, pietoni care traversau regulamentar pe trecerile de pietoni.

Începând cu 13 iulie 2023, a intrat în vigoare Legea nr. 213/2023, care încearcă să adreseze parțial această situație. Conform noii legi, șoferii care provoacă accidente mortale și se află în una dintre următoarele situații nu mai pot beneficia de suspendarea executării pedepsei:

  • Conducerea fără permis
  • Conducerea sub influența alcoolului
  • Conducerea sub influența substanțelor psihoactive
  • Provocarea decesului a două sau mai multe persoane

Cu toate acestea, în cazurile în care șoferul nu se încadrează în situațiile menționate mai sus, instanțele decid în continuare suspendarea executării pedepsei, în funcție de circumstanțele fiecărui caz.

Prin această petiție, solicităm modificarea Legii nr. 213/2023 pentru a înăspri regimul sancționator aplicabil șoferilor implicați în accidente rutiere grave sau fatale, astfel: 

  1. Pedeapsă cu executare obligatorie pentru toți șoferii vinovați care produc vătămări corporale grave sau deces pe trecerile de pietoni, indiferent de numărul victimelor.
  2. Eliminarea posibilității de suspendare a executării pedepsei în aceste cazuri, indiferent de circumstanțele personale sau situația socială a șoferului.

Prin semnarea acestei petiții, cerem: 

  • Respectarea dreptului la viață și siguranță al pietonilor.
  • Crearea unui cadru legislativ care să descurajeze comportamentul iresponsabil al șoferilor
  • O mai mare responsabilitate din partea tuturor participanților la trafic.

Considerăm că siguranța pietonilor trebuie să fie o prioritate absolută, iar consecințele unui comportament iresponsabil sau neglijent în trafic trebuie să reflecte gravitatea faptelor comise.

De ce este important?

Modificarea Legii nr. 213/2023 pentru a impune pedepse cu executare obligatorie în cazul accidentării grave sau a decesului pietonilor este importantă din mai multe motive:

  • Pietonii, în special cei care traversează regulamentar pe treceri, sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic.
  • Accidentele grave sau fatale pot fi prevenite prin crearea unui cadru legislativ mai strict care să descurajeze comportamentul iresponsabil al șoferilor.
  • Actualele prevederi legislative permit în anumite situații suspendarea pedepsei pentru șoferii vinovați, ceea ce transmite un mesaj de toleranță față de încălcările grave ale regulilor de circulație.
  • Înăsprirea sancțiunilor ar descuraja șoferii să adopte comportamente riscante și iresponsabile.
  • Crearea unui precedent de responsabilitate- o legislație mai fermă ar stabili un precedent clar, arătând că viețile oamenilor sunt prioritare și că încălcarea gravă a regulilor nu va rămâne nepedepsită.
  • Restaurarea încrederii publicului în sistemul de justiție- mulți oameni simt că pedepsele actuale sunt prea blânde, mai ales în cazurile de accidente fatale. O schimbare legislativă ar arăta că autoritățile iau în serios siguranța cetățenilor.
  • Conformarea cu standardele internaționale- în multe țări europene, regimul sancționator pentru șoferii vinovați de accidente grave sau fatale este mai aspru. România ar demonstra că este aliniată cu aceste standarde prin adoptarea unor măsuri similare.
  • Prevenirea tragediilor viitoare- o legislație fermă nu doar că pedepsește comportamentul periculos, ci îl și descurajează, prevenind astfel alte accidente fatale.

Categorie

Actualizări

2025-06-01 12:34:54 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2025-05-30 13:46:06 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2025-05-29 23:02:31 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2025-05-29 21:14:54 +0300

S-a ajuns la 10 semnături