S-a ajuns la 50,000 semnături
Către: Guvernul României, Prim-ministrul, Domnul Ion Marcel Ciolacu, și Parlamentul României
Scoateți trenulețul din ordonanță!
***Actualizare 3***
Solicităm Guvernului și Parlamentului României abrogarea prevederilor care limitează aplicarea reducerii la transportul feroviar pentru studenți și întreprindem toate măsurile necesare pentru a reveni la forma inițială a acestui drept al studenților.
Uite ce inițiative am avut de la ultima actualizare:
28.01.2025: Participarea la ședința Comisiei pentru învățământ a Senatului
- În urma transmiterii unor adrese către membrii Parlamentului României, am fost invitați la ședința Comisiei pentru învățământ a Senatului.
- La ședință, președintele ANOSR a susținut argumentele pentru care limitarea reducerii de 90% pentru studenți la transportul feroviar are numeroase efecte negative asupra vieții studenților, producând un impact nesemnificativ în vederea reducerii deficitului bugetar.
- Comisia a votat, însă, avizarea favorabilă a proiectului de Lege privind adoptarea O.U.G. nr. 156/2024, respingând propunerea de abrogare a prevederilor referitoare la transportul feroviar al studenților.
Poziția noastră: aici
Decizia comisiei este dezamăgitoare, însă vom continua, pe toate căile diplomatice existente, prin presiunea publică și alte oportunități care se vor ivi, să recăpătăm dreptul studenților la transport feroviar redus cu 90%.
Încă poți să ne ajuți și tu:
- Trimite petiția prietenilor și cunoștințelor tale care nu au semnat-o și încurajează-i să o facă.
- Transmite o adresă Guvernului, prin care să soliciți eliminarea măsurilor privind limitarea acordării reducerii la transport feroviar pentru studenți – ai aici un model.
- Urmărește-ne și distribuie demersurile noastre pe social media (Facebook și Instagram).
***Actualizare 2***
În ceea ce privește inițiativele ANOSR realizate până în prezent de la ultima actualizare, menționăm următoarele:
21.01.2025: Întâlnire cu reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ai Ministerului Educației și Cercetării, ai CFR Călători și ai Autorității pentru Reforma Feroviară
- Am susținut punctul de vedere al studenților și am discutat posibile soluții pentru situațiile cu care s-au confruntat aceștia. În urma discuțiilor, având în vedere faptul că pentru operaționalizarea tuturor propunerilor prezentate este nevoie de reglementări și soluții informatice consumatoare de timp, am accentuat din nou necesitatea eliminării prevederilor ce limitează acordarea reducerii de 90% studenților pentru transportul feroviar.
Poziția noastră aici
23.01.2025: Transmiterea unei analize privind impactul bugetar cauzat de subvențiile acordate pentru transportul feroviar la studenților către toți membrii Guvernului
- Am lansat în spațiul public și am transmis tuturor membrilor Guvernului o analiză privind impactul bugetar infim al acoperirii cheltuielilor destinate reducerii la transport feroviar pentru studenți, reiterând, totodată, blocajele create de aplicarea acestei măsuri și lipsa unor argumente reale care să justifice adoptarea sa.
Poziția noastră aici
Din 23.01.2025 până în prezent: Transmiterea analizei către toți membrii Parlamentului și încurajarea studenților să comunice Guvernului efectele negative ale ordonanței
- În 27.01.2025, am transmis tuturor membrilor Parlamentului României adrese prin care am solicitat prioritizarea dezbaterii proiectului de Lege pentru aprobarea ordonanței „trenuleț” și amendarea acesteia în vederea abrogării dispozițiilor care limitează aplicarea reducerii la transportul feroviar pentru studenți. În paralel, am îndemnat toți studenții afectați de prevederile ordonanței să transmită o adresă către Guvernul României pentru a le comunica decidenților efectele negative ale acesteia și raționamentele pentru care prevederile restrictive trebuie abrogate.
Mai multe detalii aici
- Ulterior, am fost invitați să participăm la ședința Comisiei pentru învățământ a Senatului României ce se va desfășura în data de 28.01.2025.
***Actualizare***
În paralel cu lansarea petiției, ANOSR a demarat și o serie de demersuri conexe, și anume:
29.12.2024: Solicitarea unei discuții
- Am înaintat o adresă către prim-ministrul României, viceprim-ministru și ministrul transporturilor prin care am solicitat o întâlnire de urgență cu reprezentanții Guvernului, pentru a discuta eliminarea prevederilor limitative privind aplicarea reducerii de 90% de care dispun studenții pentru transportul intern feroviar și auto.
Poziția noastră aici
30.12.2024: Petiția cu peste 35.000 de semnături și discuția la Guvern
- Președintele ANOSR a depus lista de semnături din această petiție la registratura Guvernului.
Detalii aici
- Am discutat cu șeful cancelariei prim-ministrului și am prezentat argumentele pentru care reducerea acordată studenților nu ar trebui modificată. Din păcate, ordonanța de urgență a fost adoptată de Guvern fără modificări.
Detalii aici
31.12.2024: Publicarea ordonanței în Monitorul Oficial
- Am criticat decizia executivului.
Poziția aici
După 1.01.2025 și până în prezent: Semnalarea blocajelor create de aceleași măsuri aberante
- Odată cu anunțul CFR conform căruia achiziția biletelor de tren cu reducere pentru studenți se poate realiza exclusiv fizic, am primit mai multe mesaje din partea studenților cu privire la dificultățile pe care le-au întâmpinat.
- În 8.01.2025, ANOSR a transmis o solicitare de întâlnire către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Autoritatea pentru Reforma Feroviară, pentru a clarifica situațiile cu care s-au confruntat studenții.
Detalii aici
De ce este important?
Textul inițial al petiției:
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită Guvernului României eliminarea prevederilor cuprinse în cadrul Ordonanței de Urgență privind măsurile fiscal-bugetare pentru anul 2025 care limitează acordarea reducerii la transportul feroviar pentru studenți exclusiv pentru rutele dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studiază.
ANOSR critică dur decizia executivului de a modifica, începând cu 1 ianuarie 2025, prevederile art. 128 din Legea nr. 199/2023 privind reducerea de 90%, aplicată până în prezent pentru toate călătoriile cu mijloacele de transport intern feroviar și auto, doar pe distanța dintre localitatea de domiciliu și centrul universitar, pe tot parcursul anului universitar, respectiv gratuitatea pentru studenții orfani sau proveniți din sistemul de protecție socială.
Eliminarea facilităților acordate studenților vine fără consultarea principalilor actori afectați, și anume studenții. Federațiile naționale care își asumă reprezentarea studenților din întreaga țară cunosc îndeaproape situațiile particulare cu care se confruntă toate categoriile de studenți și nu ar trebui excluse din stabilirea unor măsuri de acest tip.
După revoluția din 1989 și până în prezent, dreptul studenților de a circula cu transportul intern feroviar la tarif redus nu a fost niciodată limitat doar pe rutele dintre localitatea de domiciliu și centrul universitar în care aceștia studiau. Facilitatea s-a acordat permanent studenților, indiferent de modificările legislative care au survenit actelor normative relevante pentru domeniul de învățământ, astfel că modificarea începând cu anul 2025 reprezintă un regres nemaiîntâlnit la nivelul statului român până în prezent.
Introducerea unei astfel de limitări reduce semnificativ mobilitatea studenților, atât pentru participarea la schimburi de experiență, cât și pentru participarea la diverse manifestări artistice, culturale, sportive sau științifice, organizate în diferite centre universitare. Facilitățile privind accesarea cu reducere a serviciilor de transport feroviar oferă tuturor studenților care urmează programe de studii din România, indiferent de categoriile din care fac parte (etnici români, categorii sociale defavorizate, studenți străini etc.), posibilitatea de a beneficia de oportunități pe care le pun la dispoziție instituții sau organizații în alte localități decât cele în care studiază (inclusiv stagii de practică sau internshipuri), oferindu-le astfel ocazia de a experimenta contexte cât mai diverse de învățare și formare, inclusiv prin activități extracurriculare sau în contexte nonformale sau informale.
Mai mult decât atât, România devine singurul stat european care nu acordă absolut niciun beneficiu privind transportul tuturor studenților înmatriculați la studii cu frecvență, ci doar celor care călătoresc între localitatea de domiciliu și cea în care studiază, fiind în dezacord cu măsuri generalizate la nivel european prin care se sprijină studenții. Accesul tinerilor la educație depinde de modalitățile prin care aceștia sunt susținuți să-și continue studiile, acestea fiind puternic influențate de posibilitatea acestora de a-și acoperi costurile de trai, inclusiv pe cele de transport în interiorul țării.
În plus, studenții vor opta pentru variante de transport pe care să și le permită cu fondurile pe care le au, în multe cazuri acestea fiind altele decât transportul feroviar, afectând astfel inclusiv veniturile la nivelul companiilor feroviare de stat.
ANOSR s-a opus ferm avizării favorabile a proiectului de act normativ atât în cadrul comisiei de educație, cât și în cadrul plenului CES și luptă, chiar și după adoptarea ordonanței, ca dreptul studenților de a beneficia de tarif redus cu 90% la transport feroviar pe toate rutele feroviare să fie reinstituit cu celeritate. Este, însă, crucial ca poziția noastră să aibă susținere și din partea celor pe care îi reprezentăm, și anume studenții și tinerii din România.
Alătură-te și tu demersului și semnează petiția pentru a scoate trenulețul din ordonanță.