Skip to main content

Către: Primarul si Consiliul Local Sanpetru

STOP majorării abuzive de 40% a taxei de salubritate în Sânpetru!

 1. Contextul economic național impune prudență, nu creșteri agresive de taxe locale În anul 2025, contextul economic este marcat de majorări de taxe la nivel național (inclusiv TVA), generând creșteri semnificative de prețuri la alimente, servicii și utilități. Familiile din Sânpetru resimt deja o presiune financiară crescută. În acest climat, o majorare bruscă a taxei de salubritate reprezintă o povară suplimentară disproporționată și dificil de suportat pentru cetățeni.

2. Majorarea propusă de 40% este disproporționată față de rata inflației Propunerea de a majora taxa de la 25 lei la 35 lei/persoană/lună reprezintă o creștere de 40%. Această majorare depășește orice justificare economică bazată pe inflație. Conform datelor oficiale, rata inflației se situează într-un interval mult mai redus (aproximativ 5,1% - 8,8%). O indexare corectă cu rata inflației ar duce taxa la un nivel suportabil de aproximativ 26,5 - 27,5 lei, și nu la 35 lei. Diferența majoră până la 40% indică probleme de eficiență la nivelul operatorului, nu o necesitate obiectivă care trebuie suportată de cetățeni. Simplul fapt că "taxa actuală nu acoperă cheltuielile" nu justifică un salt financiar atât de mare într-un singur an.

3. Administrația locală are obligația de a acționa pentru reducerea costurilor înainte de a crește taxele Transferarea integrală a ineficiențelor operaționale către cetățeni NU este acceptabilă. Reamintim că Primăria Comunei Sânpetru este acționar în Hidrosal (operatorul serviciului) și membru în ADI Intersal (structura de coordonare). În această calitate, administrația are responsabilitatea de a solicita ferm:
-eficientizarea rutelor și operațiunilor;
-reducerea pierderilor;
-optimizarea costurilor de colectare și transport;
-analiza corectă a costurilor administrative.
-Acoperirea eventualelor cresteri de costuri operare trebuie să se facă gradual, prin optimizarea colectării selective și a activității operatorului, nu prin șocuri financiare asupra bugetelor familiale.

4. Transparența și negocierea costurilor de depozitare (FIN-ECO) Documentația indică o creștere a tarifului de depozitare la rampă solicitată de FIN-ECO. Solicităm administrației locale să negocieze mai ferm aceste tarife prin intermediul ADI Intersal. De asemenea, trebuie luată în calcul că o parte din acest cost este generat de neîndeplinirea țintelor de reciclare la nivel județean/local, un aspect care nu este exclusiv vina cetățeanului.

De ce este important?

Având în vedere argumentele prezentate, considerăm că o creștere de 40% a taxei de salubritate este o decizie injustă și vă solicităm următoarele:
Limitarea majorării strict la rata inflației (indexare). Susținem o majorare de maximum 5,5% - 8,8% (conform ratei inflației anuale), respingând ferm valoarea propusă de 35 lei/lună.
Reevaluarea completă a fundamentării economice a majorării, luând în considerare suportabilitatea pentru populație.
Identificarea și prezentarea publică a măsurilor concrete de reducere a costurilor la nivelul Hidrosal și ADI Intersal, înainte de orice nouă propunere de majorare.

Amânarea adoptării actualului proiect până la prezentarea acestor măsuri de eficientizare și a unor justificări reale, care să nu se bazeze doar pe acoperirea ineficiențelor din buzunarul cetățeanului. 
507190 Sânpetru, România

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Actualizări

2025-12-11 20:43:46 +0200

S-a ajuns la 500 semnături

2025-12-10 09:35:07 +0200

S-a ajuns la 100 semnături

2025-12-10 08:59:51 +0200

S-a ajuns la 50 semnături

2025-12-10 08:55:04 +0200

S-a ajuns la 25 semnături

2025-12-10 08:16:29 +0200

S-a ajuns la 10 semnături