Skip to main content

Către: MINISTERUL MUNCII ȘI GUVERNUL ROMÂNIEI

Susține demersul de declanșare a grevei în sectorul asistență socială

           Federația FNS ”PRO. ASIST” solicită ca salariații din sistemul de asistență socială să fie exceptați de la măsurile de austeritate și diminuare a veniturilor având în vedere că  deși în acest sistem lucrează peste 100.000 de angajați, din care 70% primesc salariul minim și îngrijesc aproape 200.000 de beneficiari de servicii sociale copii și persoane cu dizabilități. 
         MOTIVELE acestui demers al FNS PRO.ASIST sunt reprezentate de politica economică și socială a Guvernului României care, prin OUG nr. 36/2025 și a celorlalte acte normative care se pregătesc pentru adoptare în perioada imediat următoare, anulează practic drepturile obținute prin negocierea Contractul Colectiv de Muncă încheiat la nivel de sector ASISTENȚĂ SOCIALĂ nr. 2243/17.12.2024 înregistrat la MMSS și publicat în Monitorul Oficial, prin încălcarea cu rea credință a art. 4, art. 6, art. 18 din CCMUNAS nr. 2243/2024, dar și încălcarea prevederilor Legii dialogului social nr. 367/2022 privind consultarea partenerilor sociali în procedura de avizare și adoptare a măsurilor de austeritate!
-         Lipsa TOTALĂ a dialogului social real, lipsa consultării organizațiilor sindicale în adoptarea actelor normative care încalcă orice normă de bun-simț, fără o analiză concretă și corectă a impactului asupra veniturilor și a nivelului de trai a salariaților; 
-         Anularea sau diminuarea unor drepturi salariale sau de altă natură obținute prin contracte colective de muncă, prin încălcarea Codului Muncii și a Legii dialogului social; 
-         Scăderea veniturilor nete prin limitarea/anularea unor drepturi stabilite prin acte normative și buletine de expertizare a locurilor de muncă emise conform prevederilor legale în vigoare; 
-         Scăderea nivelului de trai a salariaților din sectorul bugetar prin creșterea  prețurilor la alimente, medicamente, la utilități și la servicii prin creșterea accizelor și a cotei procentuale TVA; 
-         Incertitudinea locului de muncă prin modificări frecvente ale legislației, incoerența în deciziile guvernamentale, în ultimii doi ani fiind adoptate mai multe legi prin care se reorganizau instituțiile, inclusiv cele din sectorul de asistență socială, astfel că, în acest moment, avem un deficit de personal de aproximativ 25-30% pe zona de servicii rezidențiale -personal de specialitate și îngrijire atât pentru serviciile destinate copiilor dar și a persoanelor cu dizabilități și a persoanelor vârstnice! 
     SALARIAȚII DIN ASISTENȚĂ SOCIALĂ AU DREPTUL LA O VIAŢĂ DECENTĂ

De ce este important?

         Salariații din sistemul de asistență socială îngrijesc cele mai vulnerabile categorii de populație, respectiv copii abandonați sau cu părinți plecați în străinătate, persoane cu dizabilități și persoanele în vârstă rămase singure la limita subzistenței.
      Pentru că nivelul de salarizare este mult sub cel mediu iar responsabilitatea foarte mare, la care se adaugă blocarea angajărilor în sistemul public, s-a ajuns la un deficit de personal de 40% din necesar, atât personal de specialitate (asistenți sociali, psihologi, educatori, pedagogi de recuperare, kinetoterapeuți, etc) cât și personal de îngrijire (infirmieri, îngrijitori etc)
. Astfel, în prezent cele mai afectate sunt centrele rezidențiale pentru  persoane adulte cu dizabilități (care au trecut sau trec prin proces de restructurare sau reorganizare prin micșorarea numărului de beneficiari), centrele pentru persoane vârstnice dar și serviciile sociale destinate copiilor și tinerilor instituționalizați unde sunt probleme cu asigurarea continuității activității. Inclusiv compartimentele de monitorizare și consiliere a beneficiarilor de servicii sociale sunt evitate de specialiști motivat de volumul mare de lucru, complexitatea cazurilor și condițiile de muncă ce implică și risc de agresiune verbală, psihică sau chiar fizică din partea beneficiarilor, a persoanelor cu tulburări psihice sau alte tulburări de comportament.
         În sistemul de asistență socială avem singura categorie profesională obligată prin lege să efectueze concediul de odihnă împreună cu ”obiectul muncii” fără nici o recompensă pentru îndeplinirea atribuțiilor din fișa postului – asistenții maternali, avem singura categorie profesională din sistemul bugetar care primesc salariul minim garantat în plată și NU beneficiază de aplicarea coeficienților de vechime – asistenții personali, în plus asistenții maternali și asistenții personali muncesc 24 de ore din 24 și 7 zile pe săptămână dar primesc salariul pentru 8 ore/zi,  5 zile/săptămână, diferența fiind ”muncă la negru”, astfel că, eliminarea oricărui drept salarial de care beneficiază în prezent din venitul lor lunar îi  transformă în
”asistați sociali”! 
        Este nevoie ca salariații din sectorul asistență socială să facă parte din excepții la măsurile de austeritate pentru a-și putea îndeplini cu responsabilitate misiunea lor de sprijin, asistare și îngrijire a celor mai vulnerabile categorii a populației, mai ales în aceste vremuri tulburi în care riscul persoanelor vulnerabile de a ajunge în grija instituțiilor de asistență socială a statului este tot mai mare. 

Actualizări

2025-07-04 13:02:19 +0300

S-a ajuns la 1,000 semnături

2025-07-03 20:55:12 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2025-07-03 16:31:29 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2025-07-03 16:05:07 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2025-07-03 15:56:29 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2025-07-03 15:45:46 +0300

S-a ajuns la 10 semnături