Skip to main content

Către: dl. MIRCEA BOBORA, presedinte al consiliului judetean Hunedoara

Ajută „Trenu' mic”!

De 15 ani societatea civilă cere neobosit refacerea liniei înguste a „trenului mic”, cum numim noi Calea Ferată Minieră Adeleană. Aceasta e prima din România de acest tip, care aducea pădurenii la Hunedoara. Avea 10 km de la Hunedoara la Govăjdia și încă 6 km de aici la stația finală din Retișoara, pe un traseu de vis.

Încă din 2017, președintele Consiliului Județean, domnul Mircea Bobora, știe că există două probleme care trebuie rezolvate: regimul juridic al trenului și proiectul cu care să meargă la Ministerul Transporturilor pentru a fi finanțat în master-planul investițiilor pe turism.

Îi solicităm în consecință domnului Mircea Bobora să ia act și să urgenteze rezolvarea problemelor:

1. intabularea terenului

De la Gara de Vest până la Fabrica de Dolomită traseul feroviar este bine-merci în proprietatea unei firme private. Este singurul tronson care nu aparține statului.

Vă solicităm să începeți urgent negocierile cu societatea în cauză pentru clarificarea situației terenului în vederea cedării acestuia, formulând oferta de despăgubire în linie cu prețul pieței imobiliare din zonă.

În cazul eșuării negocierilor, în cel mai scurt timp, vă rugăm să faceți demersurile necesare pentru formularea cererii de expropriere luând în considerare potențialul turistic al zonei (doar Castelul a avut anul trecut 350 de mii de vizitatori), în antiteză cu situația economică dramatică a municipiului și județului Hunedoara și, din această perspectivă, să declarați utilitatea publică conform art.7 din legea nr. 33/1994 și legii speciale nr. 255/2010, urmând toate etapele următoare, până la eliberarea titlului executoriu:

a. Aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrării de interes județean prin hotărâre a administrației publice județene.
b. Consemnarea sumelor ce reprezintă despăgubirile acordate proprietarilor imobilelor ce urmează a fi expropriate, precum și afișarea listei proprietarilor.
c. Transferul dreptului de proprietate

Toate aceste etape trebuie să fie transparente, conform legii. Expertiza trebuie să țină cont de valoarea reală a pieței. Trebuie să se garanteze informarea și participarea reprezentanților societății civile și a presei locale și naționale la aceste discuții, pentru eliminarea din acest proces a oricărei urme de suspiciune legată de fenomenele de corupție care ar putea să planeze asupra acestor acțiuni, considerând tergiversarea excesivă a rezolvării situației.

2. realizarea proiectului

Vă solicităm să dispuneți imediat începerea lucrărilor de realizare a proiectului și să îl trimiteți în cel mai scurt timp domnului Bogdan Tomoioagă, secretar de stat în Ministerul Turismului, pentru includerea sa în master-planul investiţiilor pe turism, după cum a fost solicitat în 2017.

În această etapă solicităm să se aibă în vedere atât realizarea liniei înguste pe întregul traseu, cât și reabilitarea tuturor structurilor și stațiilor la standarde europene și achiziționarea tuturor locomotivelor și vagoanelor necesare atât pentru asigurarea transportului locuitorilor din zonă, cât și pentru transportul turistic, luând în considerare potențialul turistic al zonei, în continuă creștere.

Ulterior celor două faze premergătoare menționate și care fac obiectul activității Consiliului Județean în exclusivitate, solicităm domnilor Bogdan Gheorghe Trif și Gheorghe Bogdan Tomoiagă, ministrul turismului și secretarul de stat din ministerul turismului ca, împreună cu doamna Rovana Plumb, ministrul Fondurilor Europene, să găsească soluția optimă de finanțare a proiectului astfel încât să fie inclus și să rămână printre obiectivele turistice cu caracter public.

Solicităm instituțiilor publice antemenționate să elaboreze împreună o listă cu termenele intermediare și cu stadiul lucrărilor acestui program complex și să o publice pe portalul propriu, împreună cu toate informațiile publice detaliate referitoare la fiecare etapă, demonstrând în acest mod respectul lor față de cetățeni.

De ce este important?

Glasul Hunedoarei ne atrage atenția că pentru 98 de ani trenul mic a dus şi adus pădurenii la şi de la Hunedoara şi a coborât minereu de fier la combinat. Traseul de vis cu care își delecta călătorii această linie este închis acum de 20 de ani.

În 1900, la un an de la demararea lucrărilor la calea ferată cu ecartament îngust, trenul a transportat douăzeci de mii de tone de minereu. 120 de ani mai târziu dorim să fim gazde primitoare pentru turiștii care doresc să viziteze zona. Proiectul acesta este fundamental pentru dezvoltarea turistică a zonei Hunedoarei, considerând potențialul turistic uriaș al acesteia dar și din punct de vedere istoric, fiind prima de acest tip din România.

Mocănița de la Hunedoara ar putea lega obiective precum Castelul Corvinilor (Huniazilor), Furnalul de la Govajdia (monument istoric de arhitectură industrială după legea nr. 5 din 6 Martie 2000, care acum se află în paragină), dar și alte atracții naturale. Biserica de la Ghelari și lacul Cinciș sunt alte câteva obiective turistice ușor de vizitat, plecând în drumeție cu „trenul mic”.

În octombrie 2017, Bogdan Tomoioagă, secretar de stat în Ministerul Turismului, care cunoaşte foarte bine potenţialul turistic al mocăniței de la Vișeu, i-ar fi spus președintelui Consiliului Județean, Mircea Bobora: „Domnule preşedinte, două probleme aveţi de rezolvat: 1 – regimul juridic al terenului, 2 – proiectul cu care să veniţi la Ministerul Turismului şi să-l includem în master-planul investiţiilor pe turism”.

Și noi ne dorim ca acest proiect să fie realizat!

Linkuri

Actualizări

2019-01-19 20:53:53 +0200

S-a ajuns la 500 semnături

2019-01-12 15:47:04 +0200

S-a ajuns la 100 semnături

2019-01-12 11:55:45 +0200

S-a ajuns la 50 semnături

2019-01-12 11:20:36 +0200

S-a ajuns la 25 semnături

2019-01-11 23:37:45 +0200

S-a ajuns la 10 semnături