Skip to main content

Către: Guvernul României

Nu ne poluați cu Ordonanță de Urgență!

Nu ne poluați cu Ordonanță de Urgență!

Prin această scrisoare deschisă, semnatarii solicită Guvernului României să nu legifereze prin Ordonanță de Urgență activitatea aplicațiilor de car-sharing din România, în special cu referire la cel mai poluat oraș din România: București.
România este în proces de infringement pentru calitatea aerului, în București fiind constatate frecvent depășiri ale normelor Europene privind nivelul de poluare cu pulberi în suspensie, PM 10 și PM 2,5, încălcând astfel legislația în vigoare.
România și Municipiul București trebuie să ia urgent măsuri pentru diminuarea poluării, sursa principală fiind traficul și emisiile de PM10 și PM2,5 asociate traficului. În acest context, restricționarea funcționării acestor aplicații nu doar că nu ar diminua poluarea cauzată de trafic, dar chiar ar înrăutăți considerabil situația.
Solicităm Guvernului României să deschidă o amplă dezbatere pe tema serviciilor de transport autorizat, a traficului în marile orașe, luând în considerare impactul asupra calității aerului și asupra sănătății oamenilor. Cerem legiferarea prin proces legislativ parlamentar, nefiind nicio urgență situația reclamată recent de firmele de taximetrie. Din contră, urgența constă în rezolvarea problemelor asociate procedurii de infringement, în caz contrar România și municipalitățile în cauză vor plăti sute de mii de euro zilnic penalități.
Precizăm că aplicațiile de car-sharing oferă servicii pentru milioane de utilizatori, că sunt contributori la bugetul de stat și că, în general, populația apreciază beneficiile acestor aplicații. Consideram ca nu se poate da o Ordonanta de Urgenta fără o amplă consultare publică, care să genereze un răspuns la întrebarea "ce punem în loc?", dacă aceste milioane de oameni folosesc astfel de aplicații. În general mobilitatea generează multă poluare iar reglementarea în regim de urgență, fără dezbatere, poate genera și mai multe probleme de mediu, asemănătoare cu anularea taxei de mediu, care a adus în România aproape un milion de mașini mai vechi de 8 ani în cei 2 ani de la abrogare.
Bucureşti, Iaşi şi Braşov, au nivelul de poluare cu particule fine de praf PM10 peste normele din Directiva 2008/50/EC. Nivelul acceptat este de 50 de micrograme pe metrul cub în 24 de ore, însă nu trebuie să depăşească 35 de zile dintr-un an.
Datele arată că, în Bucureşti, apar frecvent depășiri, chiar și până la 200 Mg/m³, în 2018, pentru stația B3 de pe bulevardul Mihai Bravu (potrivit calitateaer.ro)

De ce este important?

Conform statisticilor oficiale, traficul este principala sursă a poluării aerului în București (Planul Integrat de Calitatea a Aerului București). După ce Guvernul a anulat în 2017 taxa de mediu, au fost înmatriculate peste un milion de maşini second-hand, marea majoritate fiind Euro 3 și Euro 4, cele mai mari surse de poluare cu PM10 în București.
Solicităm Guvernului să ia în calcul și să aducă în dezbatere publică mai degrabă propuneri care să rezolve criza poluării din orașe, de tipul: serviciile de transport smart-city și cele de taximetrie obișnuite să folosească doar mașini Euro 5 și peste, ceea ce ar reduce atât nivelul de poluare în centru, cât și nevoia de siguranță și confort pentru utilizatorii acestor servicii cu mare impact asupra mediului.

Actualizări

2019-03-25 17:26:26 +0200

S-a ajuns la 50 semnături

2019-03-23 08:36:19 +0200

S-a ajuns la 25 semnături

2019-03-22 15:15:40 +0200

S-a ajuns la 10 semnături