Skip to main content

Către: Presedintele României, Parlamentul României, Guvemnul României, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii si Solidaritätii Sociale, Avocatul Poporului

Petiție includere protecției temporare în vechimea pentru rezidență permanentă și cetățenie

 
Solicităm autorităților publice din România Președintele României, Parlamentul, Guvernul, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, precum și Avocatul Poporului  modificarea legislației naționale în vederea includerii perioadei de ședere sub protecție temporară în calculul vechimii necesare pentru obținerea permisului de ședere permanentă și a cetățeniei române
 
Concret, propunem: 

  • Modificarea Ordonanței de Urgență nr. 194/2002, privind regimul străinilor în România, prin completarea articolelor care reglementează condițiile de ședere permanentă. Solicităm ca perioada de ședere în România sub statut de protecție temporară, acordată în baza Directivei UE 2001/55/CE, să fie recunoscută ca parte a vechimii legale continue.

  • Modificarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, prin completarea articolelor referitoare la naturalizare, pentru a se include perioada de ședere sub protecție temporară în termenul minim necesar obținerii cetățeniei române.

Aceste modificări vor permite celor care s-au stabilit deja în România, contribuie activ la economie și s-au integrat în societate, să acceseze un statut legal stabil și predictibil.
 
Este o corecție de justiție, un pas firesc pentru a recunoaște realitatea trăită de mii de cetățeni ucraineni care trăiesc și muncesc aici de peste trei ani. De asemenea, România va demonstra prin aceste măsuri că sprijinul oferit în timpul crizei umanitare continuă prin politici de integrare pe termen lung.

De ce este important?

 
De la începutul războiului din Ucraina, România a oferit sprijin exemplar pentru mii de refugiați ucraineni. Protecția temporară, acordată din solidaritate, a devenit pentru mulți un mod real de viață. Timp de peste 3 ani, aceste persoane s-au stabilit în România: muncesc legal, plătesc impozite și contribuții sociale, învață limba, își trimit copiii la școală, închiriază locuințe sau își deschid afaceri. Mulți dintre ei nu au plecat în altă parte au ales să rămână și să se integreze. 
 
Cu toate acestea, legislația actuală nu recunoaște această perioadă în calculul vechimii pentru obținerea permisului de ședere permanentă sau a cetățeniei. A rezultat o situație absurdă și profund nedreaptă: persoane perfect integrate, care trăiesc legal și contribuie constant, descoperă că „anii lor în România nu contează”. 

Mai grav, mulți nu au știut că trebuie să aplice pentru alte tipuri de permis de ședere pentru a acumula „vechime legală”. În mijlocul unui război, prioritățile lor au fost siguranța și supraviețuirea, nu birocrația. Acum, după trei ani de muncă și integrare, li se spune că trebuie „să o ia de la zero”. 

Aceasta afectează: 

  • Angajați care au lucrat neîntrerupt în România;

  • Familii cu părinți vârstnici dependenți de copii lor;

  • Tineri care au urmat licee și universități românești și nu au perspectivă clară de a rămâne după finalizarea studiilor.

 
Recunoașterea acestor ani este o chestiune de echitate, coerență administrativă și interes național. Ucrainenii contribuie real la economie, ocupă locuri de muncă vacante, își aduc aportul la sistemul social și investesc în viitorul lor aici, în România.

Mai multe state europene analizează deja posibilitatea de a include perioada de protecție temporară în calculul rezidenței. România are ocazia de a fi în avangarda acestui demers și de a-și întări angajamentul față de valorile europene: solidaritate, justiție, umanitate.
 

Linkuri

Actualizări

2025-06-06 09:54:28 +0300

S-a ajuns la 1,000 semnături

2025-06-05 17:28:56 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2025-06-05 13:26:03 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2025-06-05 12:55:09 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2025-06-05 12:12:20 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2025-06-05 11:44:28 +0300

S-a ajuns la 10 semnături