Skip to main content

Către: Guvernul României, Președintele României Klaus Iohannis

Reformați sistemul dând crezare victimelor!

UPDATE 31.08.2020

A trecut mai bine de 1 an de la cazul Alexandrei Măceșanu, dar sistemul nu a fost nici pe departe reformat pentru a preveni repetarea ororilor.
➡Vedem pensionări în loc de tragere la răspundere în sistem: cei aflați in funcții de conducere in Politie in Caracal dar si in localitatea unde își avea domiciliul Alexandra au beneficiat de dreptul de a se pensiona (inclusiv înlocuitorul sefului Politiei Caracal care a fost pus în funcție după petrecerea faptelor și ar fi trebuit să contribuie la îndreptarea lucrurilor). După dispariția Alexandrei Măceşanu, la conducerea Poliției Caracal şi a Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Olt a urmat un adevărat val de înlocuiri, plecări şi pensionări.
➡ Violenţa sexuală rămâne în mare măsură nepedepsită. Statisticile spun că mai puţin de 10% dintre victime depun plângere, descurajate de sistemul ostil. Dintre puţinele cazuri în care victima îşi ia inima în dinţi şi reclamă, un număr infim ajung să se finalizeze cu o condamnare a faptuitorului. Iar dintre cei condamnaţi, mulţi scapă cu sentinţe reduse.
➡Puținele cursuri de formare pentru oamenii legii (poliţişti, procurori, judecători) în domeniul combaterii violenței împotriva fetelor și femeilor au trecut în plan secundar din cauza pandemiei, deși violența continuă să facă victime în pandemie. Nu a fost comunicat un plan de acțiune pentru a rezolva problema formării defectuoase a cadrelor din sistem, care a făcut posibil eșecul de la Caracal. Prea puţin se face pentru a preveni violenţa sexuală, inclusiv prin sistemul de învăţământ.
➡În continuare nu ştim ce s-a întâmplat la Caracal: Gheorghe Dinca a rămas în arest preventiv, dar ancheta nu este finalizată.

--------------------------------------------------
PETIȚIE

Semnatarii acestei petiții solicită:
- Comunicare cu transparență si profesionalism despre modul in care avanseaza anchetele, inclusiv despre cum au fost trase la răspundere persoanele care si-au indeplinit defectuos atributiile în cazul Alexandrei Măceșanu din 25.07.2019
- Legislaţie pentru înăsprirea pedepselor, dar şi pentru prevenire. Cerem ca toate instituţiile relevante să-şi dea concursul pentru adoptarea unei legislaţii coerente în ce priveşte investigarea, sancţionarea, dar şi prevenirea violenţei sexuale.
- Plan de măsuri pentru îmbunătățirea intervențiilor in situațiile de violentă împotriva fetelor si femeilor (răpire, trafic de persoane, tentativa de viol si viol)
- Adoptarea şi implementarea HG-ui pentru aprobarea Strategiei Naționale pentru prevenirea şi combaterea violenței sexuale - SINERGIE 2020-2030, elaborată de ANES (Agentia Nationala pentru Egalitate de Sanse), cu aportul organizațiilor neguvernamentale precum A.L.E.G., care cuprinde măsuri pentru reformarea sistemului
-Solicităm ca subiectul combaterii violenței asupra fetelor și femeilor să fie abordat şi ca prioritate locală de către primari, consilieri locali și județeni, președinți de consilii județene. La nivelul fiecărui judet, cerem ca Autoritatea Teritoriala pentru Ordine Publică să analizeze situaţia privind traficul de persoane şi infracţiunile de natură sexuală şi să ia masuri concrete de prevenire.

De ce este important?

Constatăm cât este de frecventă neîndeplinirea atribuțiilor legale ale unor instituții esențiale în stat, precum poliția. Astfel Poliția Română are conform legii atribuțiile de “apărare a drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei, prevenirea și descoperirea infracțiunilor” (conform Legii 218/2002 republicată). Numeroasele cazuri semnalate în media după crima de la Caracal, la care se adaugă femeile care se adresează direct organizațiilor noastre, indică faptul că lipsa de reacție în cazul Alexandrei nu este ceva izolat, ci este simptomatică unui mod de lucru care a ajuns să predomine în cazul infracțiunilor cu victime femei (mai ales cele de natură sexuală), un mod de lucru ce încalcă menirea acestor instituții.

În timp ce agresorilor li se asigură prezumția de nevinovăție, noi am constat din nenumărate cazuri în care am acordat asistență victimelor că prezumția de vinovăție planează asupra majorității fetelor și femeilor când raportează violență sexuală. Cuvintele femeilor si fetelor, strigătele de ajutor și chiar plângerile penale sunt ignorate, tergiversate, puse la îndoială. Prejudecățile despre fete și femei afectează grav modul în care acționează oamenii legii, contribuind la ineficacitate în apărarea dreptului la viață și integritate fizică, garantat de Constituție. Se pretinde de la victime să vină ele însele cu toate dovezile și sunt blamate dacă nu au suficiente dovezi, deși atribuții legale de cercetare și de colectare de probe au instituțiile judiciare. Este rolul lor să depună eforturi active pentru a determina dacă o faptă se probează sau nu. Această situație este extrem de gravă, punând în pericol și siguranța comunităților la nivel mai larg. Ineficacitatea și performanța slabă a instituțiilor cu atribuții în domeniul siguranței cetățenilor duce la pierderea încrederii cetățenilor în instituțiile statului, iar pe acest fond infracționalitatea nu poate decât să crească.

Linkuri

Actualizări

2019-08-11 12:34:48 +0300

S-a ajuns la 1,000 semnături

2019-08-06 23:30:12 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2019-08-06 17:47:54 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2019-08-06 16:46:11 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2019-08-06 16:29:55 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2019-08-06 16:13:41 +0300

S-a ajuns la 10 semnături