S-a ajuns la 100 semnături
Către: Guvernul Romaniei, Garda de Mediu, Parlamentul Romaniei
Incetati sa va mai bateti joc de sanatatea noastra! Avem dreptul sa respiram!
Dragi guvernatori,
Indicii de poluare din ultimele cateva zile arata ingrijorator. Poate ca pentru dumneavoastra (din largile incaperi in care va aflati, de pe bancheta crem din piele din spatele unei masini de protocol, de pe care priviti afara prin geamurile fumurii), mirosul de afara este o enigma si poate ca il simtiti doar in treacat, cand mai coborati din cand in cand. Va asigur ca aerul de afara, pe care dumneavoastra il priviti prin acele geamuri fumurii, este la fel de fumuriu, din cauza fumului si smogului care se lasa deasupra Bucurestiului.
Dar pentru noi, cetatenii care platim taxe si impozite, acest aer a inceput sa fie insuportabil. Este inadmisibil sa nu mai poti aerisi noaptea din cauza mirosului inecacios care a capatat un spectru din ce in ce mai divers: ba de lemn ars, ba chimic, ba de acid sulfihidric, ba de frunze uscate, ba de mase plastice, ba de cauciuc, sau cabluri arse.
Un exemplu foarte bun este un senzor de pe Calea Giulesti care in cursul serii de sambata, 26 octombrie 2024, era colorat mov (CAQI 103), ceea ce in termeni tehnici inseamna o poluare MULT peste limita admisa. Unele dintre aplicatiile de inregistrare a calitatii aerului nici nu pot afisa valoarea reala a indicilor de poluare. https://airly.org/map/en/#44.470314,26.002456,i109679 - senzor poluare Calea Giulesti.
Alt exemplu: senzor de pe Lacul Morii. Indicele de poluare maxim era noaptea, la orele 23:00-01:00, cu CAQI maxim de 93 la ora 00:00.
https://airly.org/map/en/#44.447273,26.036693,i11725 - senzor poluare Lacul Morii.
Alt exemplu: senzorul de la Glina. Cu o culoare toxica mov, in jurul orei 22:00, in seara de sambata 26.10.2024. CAQI maxim de 105 la ora 22:00. https://airly.org/map/en/#44.447273,26.036693,i11725 - senzor poluare Glina.
Deci se poate vedea foarte clar ca trendul de crestere al poluarii se concentreaza in special seara si noaptea, in jurul orelor 21:00-01:00. Total nefiresc, avand in vedere ca a fost weekend si traficul a fost minim, mai ales, evident, noaptea.
Indicii de poluare din ultimele cateva zile arata ingrijorator. Poate ca pentru dumneavoastra (din largile incaperi in care va aflati, de pe bancheta crem din piele din spatele unei masini de protocol, de pe care priviti afara prin geamurile fumurii), mirosul de afara este o enigma si poate ca il simtiti doar in treacat, cand mai coborati din cand in cand. Va asigur ca aerul de afara, pe care dumneavoastra il priviti prin acele geamuri fumurii, este la fel de fumuriu, din cauza fumului si smogului care se lasa deasupra Bucurestiului.
Dar pentru noi, cetatenii care platim taxe si impozite, acest aer a inceput sa fie insuportabil. Este inadmisibil sa nu mai poti aerisi noaptea din cauza mirosului inecacios care a capatat un spectru din ce in ce mai divers: ba de lemn ars, ba chimic, ba de acid sulfihidric, ba de frunze uscate, ba de mase plastice, ba de cauciuc, sau cabluri arse.
Un exemplu foarte bun este un senzor de pe Calea Giulesti care in cursul serii de sambata, 26 octombrie 2024, era colorat mov (CAQI 103), ceea ce in termeni tehnici inseamna o poluare MULT peste limita admisa. Unele dintre aplicatiile de inregistrare a calitatii aerului nici nu pot afisa valoarea reala a indicilor de poluare. https://airly.org/map/en/#44.470314,26.002456,i109679 - senzor poluare Calea Giulesti.
Alt exemplu: senzor de pe Lacul Morii. Indicele de poluare maxim era noaptea, la orele 23:00-01:00, cu CAQI maxim de 93 la ora 00:00.
https://airly.org/map/en/#44.447273,26.036693,i11725 - senzor poluare Lacul Morii.
Alt exemplu: senzorul de la Glina. Cu o culoare toxica mov, in jurul orei 22:00, in seara de sambata 26.10.2024. CAQI maxim de 105 la ora 22:00. https://airly.org/map/en/#44.447273,26.036693,i11725 - senzor poluare Glina.
Deci se poate vedea foarte clar ca trendul de crestere al poluarii se concentreaza in special seara si noaptea, in jurul orelor 21:00-01:00. Total nefiresc, avand in vedere ca a fost weekend si traficul a fost minim, mai ales, evident, noaptea.
De ce este important?
De ce am hotarat sa initiez aceasta petitie?
Raspuns: pentru ca de ani de zile va faceti ca noi nu vedem. Va faceti ca noi suntem prosti si nu intelegem ca, de fapt, calitatea proasta a aerului NU este cauzata numai de trafic, precum NU este cauzata de fenomenul acela, cu nume pompos, pe care ni-l tot fluturati in declaratii, si anume "inversiunea termica".
De consider ca explicatiile Garzii de Mediu si ale autoritatilor sunt puerile?
1. Indicii cei mai mare de poluare sunt noaptea si spre dimineata (intre 21:00-02:00 si apoi 04:00-05:00). Contrar explicatiilor logice, pe care le-am avea pe limba.
Cum se poate intampla ca exact noaptea, cand traficul din Bucuresti este aproape nul, indicii de poluare (atat The Common Air Quality Index - CAQI, indice utilizat de UE pentru a defini calitatea aerului, cat si procentul de particule daunatoare, PM2.5 si PM10) sa fie la nivel maxim?
Conform unei platforme de monitorizare a traficului, traficul din Bucuresti urmareste o tendinta de intensificare in cursul diminetii, cand oamenii merg la munca si isi duc copiii la gradinita si la scoala, si in cursul dupa-amiezii-seara cand oamenii se intorc de la munca. Conform acestui site, traficul de masini este maxim intre orele 07:00-11:00, respectiv 16:00-20:00.
Teoretic, acest grafic ar trebui sa fie urmarit si de platformele de urmarire a calitatii aerului. Insa, constatam, culmea, ca aerul devine irespirabil TOCMAI in afara acestor ore pe care noi le consideram a fi "de varf". Cum putem explica? Consider ca Guvernul, prin institutiile abilitate, precum si Garda de Mediu, trebuie sa dea explicatii in acest sens.
2. Nu este necunoscut faptul ca inca exista persoane la periferiile marilor orase care se incalzesc prin mijloace alternative.
Organele abilitate ar trebui sa aplice legea. De exemplu:
OUG nr. 92/19 august 2021 privind regimul deseurilor. Articolul 21 mentioneaza:
Raspuns: pentru ca de ani de zile va faceti ca noi nu vedem. Va faceti ca noi suntem prosti si nu intelegem ca, de fapt, calitatea proasta a aerului NU este cauzata numai de trafic, precum NU este cauzata de fenomenul acela, cu nume pompos, pe care ni-l tot fluturati in declaratii, si anume "inversiunea termica".
De consider ca explicatiile Garzii de Mediu si ale autoritatilor sunt puerile?
1. Indicii cei mai mare de poluare sunt noaptea si spre dimineata (intre 21:00-02:00 si apoi 04:00-05:00). Contrar explicatiilor logice, pe care le-am avea pe limba.
Cum se poate intampla ca exact noaptea, cand traficul din Bucuresti este aproape nul, indicii de poluare (atat The Common Air Quality Index - CAQI, indice utilizat de UE pentru a defini calitatea aerului, cat si procentul de particule daunatoare, PM2.5 si PM10) sa fie la nivel maxim?
Conform unei platforme de monitorizare a traficului, traficul din Bucuresti urmareste o tendinta de intensificare in cursul diminetii, cand oamenii merg la munca si isi duc copiii la gradinita si la scoala, si in cursul dupa-amiezii-seara cand oamenii se intorc de la munca. Conform acestui site, traficul de masini este maxim intre orele 07:00-11:00, respectiv 16:00-20:00.
Teoretic, acest grafic ar trebui sa fie urmarit si de platformele de urmarire a calitatii aerului. Insa, constatam, culmea, ca aerul devine irespirabil TOCMAI in afara acestor ore pe care noi le consideram a fi "de varf". Cum putem explica? Consider ca Guvernul, prin institutiile abilitate, precum si Garda de Mediu, trebuie sa dea explicatii in acest sens.
2. Nu este necunoscut faptul ca inca exista persoane la periferiile marilor orase care se incalzesc prin mijloace alternative.
Organele abilitate ar trebui sa aplice legea. De exemplu:
OUG nr. 92/19 august 2021 privind regimul deseurilor. Articolul 21 mentioneaza:
Gestionarea deșeurilor trebuie să se realizeze fără a pune în pericol sănătatea umană și fără a dăuna mediului, în special: a) fără a genera riscuri pentru aer, apă, sol, faună sau floră; b) fără a crea disconfort din cauza zgomotului sau a mirosurilor; c) fără a afecta negativ peisajul sau zonele de interes special.
Toate literele mentionate in articolul din legea de mai sus se intampla actualmente pe tot teritoriul tarii noastre, nu numai in Bucuresti, iar autoritatilor nu le pasa.
Articolul 20, alineatul (5) al aceleiasi Ordonante de Urgenta adoptata de Guvernul Romaniei mentioneaza:
(5) Se interzice incendierea oricărui tip de deșeu și/sau substanță sau obiect.
Articolul 66, alineatul (1), litera e) din OUG nr. 92/2021:
(1) Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă următoarele fapte atunci când cantitatea sau impactul asupra mediului ori asupra vieții, integrității corporale sau sănătății persoanelor nu poate fi neglijată: [...]
e) incendierea oricărui tip de deșeu și/sau substanță sau obiect;
De asemenea, incalcarea dispozitiilor din Articolul 20, printre care si alineatul (5), pe care l-am mentionat, se pedepseste prin lege, conform Articolului 62, alineatul (1), litera b):
(1) Următoarele fapte constituie contravenție și se sancționează după cum urmează: [...]
b) cu amendă de la 30.000 lei la 45.000 lei, pentru persoanele fizice, și de la 50.000 lei la 70.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul încălcării dispozițiilor art. 11 și art. 20 alin. (3)-(6);
Cine este responsabil?
Conform aceleiasi OUG nr. 92/2021, sunt mentionate si autoritatile avizate sa constate si sa aplice sanctiunile necesare. Articolul 62, alineatele (2),(3),(4):
(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se realizează, după caz, de comisari și persoane împuternicite din cadrul Gărzii Naționale de Mediu, Gărzilor forestiere, autorităților administrației publice locale, poliției locale, precum și de către ofițeri și agenți de poliție din cadrul Poliției Române, respectiv de ofițeri și subofițeri din cadrul Jandarmeriei Române, conform atribuțiilor stabilite prin normele juridice în vigoare.
(3) Constatarea corectitudinii datelor transmise ANPM și agențiilor județene pentru protecția mediului potrivit dispozițiilor art. 48 alin. (1) se realizează de către comisari din cadrul Gărzii Naționale de Mediu.
(4) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor prevăzute la alin. (1) în obiectivele, incintele și zonele aparținând structurilor componente ale sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională se realizează de către personalul specializat din cadrul Gărzii Naționale de Mediu împreună cu personalul din structurile specializate din cadrul Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Serviciului de Protecție și Pază și Serviciului de Telecomunicații Speciale în conformitate cu prevederile instrucțiunilor și ordinelor proprii.
Astfel, conform legii, multiple autoritati sunt avizate pentru a constata si a aplica sanctiuni in vederea asigurarii unei calitati mai bune a aerului, insa pare ca niciuna dintre acestea nu isi face treaba. Consider ca recentul proces intentat de catre Garda de Mediu catre comunitatea din Sintesti nu este decat un perdaf electoral.
Deja este dovedit impactul poluarii asupra sanatatii noastre in multiple studii. Este redundanta mentionarea aici de studii care subliniaza efectul nociv pe care il are poluarea asupra mediului, si implicit, asupra noastra. Arderea de deseuri duce nu numai la eliberarea de mirosuri iritante, dar si de particule cancerigene si particule mici (PM2.5 mentionate mai devreme), ce ajung in alveolele plamanilor si initiaza efecte de inflamatie la nivel local, cu potentiala transformare canceroasa. Acesta este doar un exemplu. Este foarte probabil ca poluarea sa contribuie si la explozia diagnosticarii dementei de la varste nu foarte avansate, precum si a incidentei cancerelor.
Prin prezenta petitie, doresc sa READUC la cunostinta impactul negativ pe care autoritatile din Romania, prin pasivitate, il aduc asupra sanatatii noastre.
In Parlamentul Uniunii Europene a fost adoptata o directiva care da dreptul cetatenilor UE de a obtine despagubiri daca dezvolta probleme de sanatate din cauza poluarii aerului. Dar de ce sa ajungem acolo cand putem pur si simplu sa minimizam cauza in loc sa tratam efectul? Semneaza petitia acum!